Werken sprookjes?

Werken sprookjes?

Verhalen vertellen is een kunst, ook in het communicatievak. 

Iedereen kent sprookjes. Ga naar de Efteling, één feest van herkenning. Er wordt vaak gezegd dat sprookjes niet bestaan. Ik vraag het me af. Niet dat ik geloof in kabouters of elfen. Het gaat om de moraal van het verhaal. Dé achterliggende gedachte die wordt meegegeven en voortleeft over de generaties heen.

In reclame en communicatie worden ook verhalen verteld. Dat zijn dan wel geen sprookjes, maar we willen wel onze klant iets vertellen. Wat belooft ons product, wat doet het met je klant? Gelooft jouw klant jouw verhaal? Voor mij is het schrijven van deze verhalen mijn dagelijkse praktijk. Wie wil er nu niet in contact komen met zijn potentiële klant, zodat hij of zij jouw product of dienst leert kennen? Wat is dan jouw verhaal?

Hoe vertel je jouw verhaal zodat het klopt? Niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen. Dat vraagt om een plan. Maar voor je zover bent, moet je weten wie je klant is, wat zijn probleem is en welke oplossing hij zoekt.

De volgende stap is dat jouw doelgroep jouw bedrijf, jouw product en je oplossing gaat leren kennen. Ze moeten over je horen, je zien en ervaren. Dat doe je niet alleen door je bedrijf zichtbaar te laten zijn. Dat doe je ook door het verhaal te vertellen waarom jij de oplossing hebt voor jouw klant. Dat gaat veel verder dan een website of een advertentie. Zoals hoe klanten over jou praten. Hebben zij een positieve ervaring, of zijn ze teleurgesteld over het product of de service. Ik hoor je denken: ‘Daar heb ik toch geen invloed op. Ik ben ook maar een mens.’ Houd je oren en ogen maar eens open op een feestje. Luister eens wat er gezegd wordt over ‘het werk’ of ‘de aankoop van ….’ Mensen zijn lovend of juist heel negatief. Ze delen hun ervaringen.

Dit noemen we klantbeleving. De ervaring van jouw klant. Is hij jouw ambassadeur of toch niet? Draai het eens om. Verplaats je in je klant en bedenk (of vraag het gewoon) wat jouw klant belangrijk vindt als hij bij jou binnenkomt. Het maakt niet uit of dat fysiek is of digitaal. Het gaat om het verwachtingspatroon.

Een mooi voorbeeld vind ik de campagne van Volkswagen Bedrijfswagens. Volkswagen speelt in op situaties waar je als automobilist niet op zit te wachten. De verwachting die men als ‘normaal ervaart’ wordt weerlegd.

Vertelt niet elk autobedrijf dit verhaal? Dat klopt, alleen die vertellen het niet. Dat is het verschil. Het gaat om het verhaal dat je vertelt en hoe dat door iedereen binnen je bedrijf wordt uitgedragen.

Herken je dit? Kun je er zelf iets mee doen?

5 tips om aan de verwachting van je klant te voldoen

  1. Ken je klant
    Beschrijf jouw doelgroep, wie is het en wat vindt de klant belangrijk
  2. Ken het probleem van je klant
    Jouw bedrijf biedt dé oplossing
  3. Ken het verwachtingspatroon van je klant
    Voldoe je daaraan of kun je dit verbeteren?
  4. Vertel de boodschap waar je klant gelukkig van wordt
    Je voldoet daarmee aan hun verwachtingspatroon
  5. Vertel waar je ze je kunnen vinden
    Zorg voor zichtbaarheid van je bedrijf zowel offline en online.

Hoe zit het nu met dat sprookje? De moraal van een sprookje is de verwachting die elke lezer of luisteraar heeft.

Over de goedzak en de slechterik. Wie vertelt de waarheid en hoe loopt het af.

Jouw boodschap wordt geloofwaardig als je aan de verwachting van de klant voldoet. Ik wil graag een eerlijke en verrassende boodschap maken voor míjn klanten. Als dat lukt, hoef ik niet meer in sprookjes te geloven.

 

7 juli is het Dag van het Sprookje. Heb je een verhaal (sprookje of niet) wat we echt moeten horen, vertel het dan hier.

Geen reactie's

Geef een reactie