Vraagbaak of communicatieregisseur?

Ronde-trap-centrum-regisseur-spin-in-t-web

Vraagbaak of communicatieregisseur?

Wat? Vraag je me om het verschil of wat het is? Voor mij maakt het niet uit, mijn klanten mogen me vragen wat ze willen. Of ik ze zelf antwoord kan geven, hangt van de vraag af. Weet ik het antwoord niet, dan ken ik wel iemand in mijn netwerk die het antwoord wel kent. Wat voor mij telt, is dat ik mijn klant help in marketingcommunicatie. Dat ze een vraagbaak hebben die het voor ze regelt, zodat het ze zelf niet of nauwelijks tijd kost.

Honing aan je kont

We zetten samen de grote lijnen uit. Dat kost je tijd. Maar zonder jouw inzet van tijd en informatie komen we niet verder. Ik help je om die grote lijnen helder te krijgen, ik ben van de lastige vragen. Niet om je te plagen, maar wel om je aan het denken te zetten. En dan gaat het om: Wie is je klant? Waar wil je naar toe? Wat is de toegevoegde waarde voor jouw klant?
Als we dat helder hebben, ga ik aan de slag. Ook dan hebben we elkaar nodig. Want alles wat ik voor jou en je onderneming doe, moet je passen. Je moet er trots op zijn en er graag mee willen werken. Pas dan werkt het als ‘honing aan je kont’.

Een voorbeeld

Een organisatie maakt een transitie door waarbij ze een compleet nieuwe doelgroep moeten gaan bedienen. Dit is de aanleiding tot de vraag om een nieuw logo te realiseren, misschien zelfs wel na te denken over een nieuwe naam. Ik mag geen details niet noemen, dat staat het proces in de weg. Maar om kort te zijn: tijdens een kennismakingsgesprek kwamen we er samen achter dat deze transitie meer vraagt dan, zoals één van de deelnemers zei, een nieuw kleurtje en een andere letter.

Rol van de communicatieregisseur

Door kritische vragen te stellen, komen we samen tot de essentie. Tot antwoorden, die leiden tot een oplossing. We kijken over het randje van de vraag. Mijn rol is de consequenties te overzien, wat houdt het in en waar moeten we allemaal rekening mee houden. Maar ook wat het kost en of het binnen het budget past. Keuzes maken en beslissingen nemen. Om uiteindelijk tot een briefing te komen, waar een nieuwe gezicht van de organisatie uit ontstaat.

En dan is het klaar

Nee, alleen een nieuw gezicht maakt nog geen transitie. We hebben het over een nieuwe doelgroep naast de bestaande doelgroep. Dat betekent dat de bestaande klanten geïnformeerd moeten worden over de verandering, maar ook de medewerkers moeten meegenomen worden in het proces. En de nieuwe doelgroep moet bekend gemaakt worden met de toegevoegde waarde van deze organisatie. Dat vraagt tijd, inspiratie en doorzettingsvermogen. Dit is niet klaar met een nieuwe website of een eenmalige introductie. De kracht van de herhaling moet hier zijn werk doen. Maar ook de keuze van de juiste communicatiekanalen en aansprekende content speelt een belangrijke rol.

Opdracht: rebranding en zichtbaarheid

Samen met een creatief team trekken we de kar om te komen tot een rebranding van de organisatie, die de bestaande en nieuwe doelgroep gaan aanspreken. Een nieuw logo en een campagne die duidelijk maakt en uitlegt wat de toegevoegde waarde is voor iedereen. De regie is mijn taak, naar binnen en naar buiten. Helderheid, duidelijkheid, organisatie van het project en alle benodigde informatie, maar ook de budgetbewaking. En natuurlijk de vraagbaak, want dat er vragen komen, weet ik zeker.

Meer weten over mijn rol en hoe ik dat voor jouw bedrijf kan inzetten?
Bel of mail me. Samen zetten we stappen op maat, die passen bij jouw vraag. Met maar één doel: zichtbaarheid van jou, je mensen en je bedrijf.

Geen reactie's

Geef een reactie