20 aug Wat levert het op? Durf te investeren …
Of het nu in tijd of in geld is, als je niet investeert, weet je zeker dat je er niets voor terug krijgt. Want stilstand is achteruitgang. Om te groeien, moet je investeren. Wachten tot klanten naar je toekomen, is wachten tot je ‘een ons weegt’. Durf te investeren. Maak een plan en bepaal de doelstelling die je wilt bereiken. Ik neem je mee in het proces. Hieronder alvast een aantal tips.
10 jaar geleden kon je volstaan met een advertentie in een krant of het bezoeken van een netwerkbijeenkomst voor de gezellige babbel. Nu gaat het er om dat potentiële klanten over je gehoord of gelezen hebben. Je hebt je laten zien. Door kennis te delen heb je een (eerste) indruk achtergelaten, met als doel dat jouw doelgroep naar jou op zoek gaat.
Jouw doelgroep is op zoek naar een oplossing voor hún probleem. Ze zoeken ZELF naar die oplossing. Wat niet betekent dat ze hun probleem zelf KUNNEN oplossen. Door jouw kennis te delen zorg je ervoor dat jouw droomklant deze kennis en ervaring wil kopen, in plaats van dat jij jezelf of je bedrijf gaat verkopen. Je laat ze ervaren wat je voor hen betekent. En het liefst wil je dat ze ook van anderen lezen of horen hoe je hun probleem hebt opgelost. Laat zien dat jij dé expert bent.
Een andere aanpak
Deze tendens vraagt om een andere aanpak.
- Kom zelf in actie. Neem het initiatief om jouw klant te informeren en je kennis te delen.
- Val op op een manier die bij jou en je bedrijf past.
- Zoek hulp van iemand van buiten als je twijfelt hoe je dit doet. Omdat je misschien vast zit in je eigen beeld over je bedrijf en wat je voor je klanten kunt betekenen.
- Vertaal je boodschap naar het probleem van je klant.
- Ga omdenken. Bedenk welke oplossing je met jouw product of dienst kunt bieden aan je klant.
Een andere aanpak gaat niet vanzelf en werkt niet van het éne op het andere moment. Die andere aanpak vraagt om een plan en om doorzettingsvermogen. Ik kan me best voorstellen dat je daar tegenop ziet. Begrijpelijk, want je moet tijd investeren naast je dagelijkse bezigheden. Uiteindelijk ga je resultaat zien.
Communicatie als investering
Veel ondernemers vinden communicatie een kostenpost. Communicatie moet een investering zijn die bijdraagt aan groei. Om helder te krijgen of communicatie effect heeft, hieronder een aantal aandachtpunten.
- Zorg voor een goede doelstelling om te scoren met communicatie.
- Maak je doelstellingen SMART (Specifiek – Meetbaar – Acceptabel of Ambitieus – Realistisch – Tijdgebonden)
- Bepaal wanneer je je investering terugverdiend wil hebben, je Return on Investment (ROI).
- Meten = Weten. Dit hoeft echt geen studie te zijn. Bekijk de reacties op je online berichten, kijk naar de Analytics van je website. Maak ook je offline kanalen meetbaar.
Investeren in communicatie is investeren in zichtbaarheid van je bedrijf. Klanten zoeken een expert die hun probleem herkent, die meedenkt, die luistert. De manier waarop JIJ dat doet, is JOUW meerwaarde. Potentiële klanten zoeken vertrouwen. Ze willen het zelf ervaren en willen ook van een ander horen dat jij de beste bent.
Durf jij te investeren in de zichtbaarheid van je bedrijf en op te vallen bij je doelgroep op een manier die bij jou past? Bel of mail me. Ik help je met een verrassende blik op jouw klant en de eerste indruk van je bedrijf. Want daar heb je tenslotte maar 3 seconden voor.
Geen reactie's