Vind je droom-medewerker

Vind je droom-medewerker

Zorg voor een goed werkgevers-imago

Als je bedrijf groeit, komt er een moment dat je op zoek moet naar nieuwe medewerkers. Je zoekt eerst in je directe omgeving. Kennen je huidige medewerkers een goede kandidaat? Het voordeel is dat je dan gemotiveerde mensen krijgt. Je medewerkers bedenken zich wel drie keer voordat ze iemand aan je voorstellen waar ze hun twijfels over hebben. Als dit onvoldoende oplevert, ga je vervolgstappen zetten. Je zet de vacature uit bij een uitzendbureau of je zet zelf de vacature uit. Maar waar begin je?

Een goede functieomschrijving

Het is niet alleen een opsomming van feitelijke informatie: wat je zoekt, wat je biedt en wat je betaalt. Ook ‘zachte’ informatie is van belang om een kandidaat te laten reageren. Wat is de motivatie om van baan te veranderen: wil hij/zij een stapje hoger, een nieuwe uitdaging, studie-mogelijkheden of juist een andere leefomgeving omdat zijn gezinssituatie is veranderd. Waarom moet de kandidaat voor jouw bedrijf kiezen? Hoe zit het team in elkaar, wat wordt er verwacht.
Advies: verplaats je als ondernemer in de gedachten en wensen van jouw nieuwe medewerker.

Wie ben je als ondernemer/werkgever?

Hoe sta je bekend in de branche en in de omgeving?
Hoe praten je medewerkers over jou als werkgever?
Hoe wordt er op verjaardagfeestjes, maar ook op social media over je gepraat?
Wat biedt je je medewerkers?
Hoe zit je bedrijf sociaal gezien in elkaar?
Ben je alleen maar degene die elke maand het salaris betaalt of biedt je een omgeving waarin samen gewerkt wordt?

Sollicitanten willen weten bij wie ze solliciteren. De functie is natuurlijk belangrijk, ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Dat wil jij, als ondernemer, toch óók weten? Ze bepalen vooraf of ze bij jouw bedrijf willen solliciteren.

Je moet zichtbaar zijn op een manier die aansluit bij wie je wil je als bedrijf wilt zijn.
Een aantal tips om beter zichtbaar te zijn bij je potentiële medewerkers:

  • Is je website actueel? Sluit deze nog aan. Kan de sollicitant hier lezen hoe je bedrijf in elkaar zit, hoe er gewerkt wordt, wat je als ondernemer belangrijk vindt in de samenwerking met je medewerkers.
  • Heb je regelmatig vacature? Maak dan een werken-bij-pagina. Je geeft hier direct aan hoe mensen kunnen solliciteren of hun open sollicitatie kunnen sturen.
    Het kan interessant zijn het sollicitatieproces te koppelen aan je werken-bij-pagina, voor een eenvoudige selectie.
  • Heb je een persoonlijke en een bedrijfspagina op de social media? Zorg dat deze pagina’s up-to-date zijn. Sollicitanten en werkgevers gebruiken Linked-In of Facebook om een eerste indruk van elkaar te krijgen. Vraag je medewerkers om de bedrijfspagina te liken.
  • Zorg voor een verzorgde, eenduidige uitstraling van je bedrijf. Dit vergroot de herkenbaarheid. Denk hierbij aan je bedrijfspand, wagenpark, bedrijfskleding. Maar kijk ook naar je visitekaartjes en de manier waarop de telefoon of de mail wordt beantwoord.

Deze tips dragen bij aan de zichtbaarheid van je bedrijf. Dat het meerwaarde heeft om bij te werken.
Het draagt bij aan je employer branding: Hoe ziet de ‘wereld’ jou en je bedrijf als werkgever.

Heb je na het lezen van dit blog het idee dat werkgeversimago aan een update toe is? Bel of mail me dan. Ik kan je hierbij op een eerlijke en verrassende manier helpen.

Hoe je online met de juiste kandidaten in contact komt, vertel ik je in mijn volgende blog.

Heb je ondersteuning nodig bij de benadering van je droomklant?
Ook dan kan ik je helpen. Op een praktische en effectieve manier gaan we samen aan de slag. Jij houdt de regie, ik zorg ervoor dat de boodschap jouw klanten aanspreekt.

1Reactie
  • Paula Van Remmen | Daar wil ik wél werken!
    Geplaatst op 14:52h, 28 juli Beantwoorden

    […] Hun werkgevers-imago is nog niet op niveau. Lees meer over een goed werkgevers-imago in mijn blog Vind je droommedewerker. Zichtbaar worden bij de latent zoekende kandidaat in de kanalen en op de plaatsen waar deze […]

Geef een reactie