VakantieTijd voor denkonderwerpen

VakantieTijd voor denkonderwerpen

Creativiteit gaat bruisen als je ‘nergens’ aan denkt.

De vakantie voor regio Zuid staat voor de deur. Eerst nog even vakantie-stress om alles af te krijgen voordat je de boel de boel kunt laten. En daarna tijd voor ontspanning. Wat ga je doen? Ga je lekker weg omdat de kinderen vakantie hebben. Of blijf je thuis en ga je in het najaar of in de winter genieten van je welverdiende rust? Zakelijk gezien is deze periode voor veel bedrijven een periode van relatieve rust. Met nadruk zeg ik relatief. Er kan juist minder werk zijn omdat je klanten op vakantie zijn, of er is juist meer werk omdat je werk van je collega’s moet overnemen. Maar het is anders dan anders.

Hoe ga je nu, of straks, relaxed op vakantie? Je klanten en leveranciers op het juiste moment informeren, is een simpel contactmoment. Je bent nog even in beeld (zichtbaar) vlak voor dat je zelf een aantal weken buiten beeld bent.

Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet om zichtbaar te blijven tijdens de vakantieperiode

  1. Informeer je klanten en leveranciers tijdig over je afwezigheid. Mochten er nog zaken afgerond moeten worden, dan is daar nu nog voldoende tijd voor. Je voorkomt zo stress direct na je vakantie.
  2. Zijn er in jouw vakantie werkzaamheden die niet kunnen wachten tot je terug bent? Schakel een collega in of besteed het uit. Een deadline in je vakantie of direct daarna moet je dus NU uitvoeren.
  3. Zet een out-of-office bericht aan in je mailprogramma. Dat voorkomt dat mensen tevergeefs op een snelle reactie zitten te wachten. Geef aan wanneer je gaat reageren, houd een slag om de arm, zodat je in de gelegenheid bent om na je vakantie je mailbox door te werken. Geef aan dat als je op maandag terugkomt op je werkplek je uiterlijk op dinsdag gaat reageren.
  4. Zorg voor overdracht van projecten die in je vakantie doorlopen. Geef bij de betrokken personen aan wie je vervanger is. Dat scheelt onnodig mail- en telefoonverkeer tijdens je vakantie.

 

Denkonderwerpen
Vakantie staat gelijk aan lekker niets doen of juist iets anders dan anders doen. Lekker ontspannen en uitrusten. Ontspannen betekent niet dat je niet over werk mag nadenken. Creativiteit gaat vaak bruisen als je ‘nergens’ aan denkt. Om te voorkomen dat je je hele vakantie bezig bent, kun je beter vooraf twee of drie zakelijke onderwerpen benoemen waar je wél over wilt nadenken.

Denkonderwerpen zijn vaak onderwerpen die echt eens aandacht verdienen. Die vaak op een stapel belanden, omdat je de tijd en de rust niet vindt tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Meestal onderwerpen die een investering vragen, zoals bijvoorbeeld communicatie-vragen:

  • Hoe ziet een nieuwe doelgroep eruit?
  • Hoe zet je je nieuwe product of dienst in de markt?
  • Hoe gaan we meer aan de weg timmeren om onze zichtbaarheid te vergroten?

 

‘Klanten’ en ‘vervelende vragen’
Ik weet het. Het zijn vragen die telkens weer terugkomen. Ik heb ze zelf ook. Je bedrijf profileren is ook voor een reclamebureau van essentieel belang en lang niet altijd eenvoudig. Ik hoor je denken: jij weet toch wel hoe je dat moet doen! Maar toch is het voor jezelf anders dan voor een klant. Je bent zo verweven met je product of dienst, dat het lastig is om afstand te nemen en je te verplaatsen in je doelgroep. Voor een klant werkt dat makkelijker omdat ik jou de spiegel voor houd. Ik ben die ‘klant’ die ‘vervelende vragen’ stelt om de essentie van het probleem van jouw klant boven water te krijgen. Als je dat weet en jij hebt dé oplossing voor dat probleem, dan sluit je aan bij de verwachting van de klant. Dat maakt dat je potentiële klant jou gaat kennen, vertrouwen en aardig vinden.

Ik help je er graag mee. Als je jezelf voorneemt om dit als denkonderwerp mee te nemen op vakantie, kunnen we natuurlijk ook nu al een afspraak maken. Dat geeft jou de stok achter de deur om er ook echt iets mee te gaan doen.

Ik wens je een inspirerende vakantie.

Geen reactie's

Geef een reactie