Wat is jouw toegevoegde waarde?

Wat is jouw toegevoegde waarde

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Soms doe je iets zonder er bij na te denken. Het is niet eens op de automatische piloot, maar je doet het omdat je dat normaal vindt. Dat een ander dat niet zo normaal vindt, daar ben je je niet eens van bewust.

Herken je dit? Ik werd er op gewezen door een klant. Ik was niet uit op een compliment, maar het maakte precies duidelijk waarom ik de regie heb of neem voor klanten in marketing communicatie. Dus, ja, ik heb dat compliment in dank aanvaard.

 

Oren ‘op steeltjes’

Dat is waar ik, al zo lang als ik werk, van wordt ‘beticht’. ‘Ze ziet alles, ze hoort alles. Je kan nooit eens iets voor haar geheim houden.’ Ik kan er écht niets aan doen. Dat ik alles zie en alles hoor, zit in mijn genen. Het maakt dat ik alle details zie en opmerk. Ik vraag me dan ook direct af of dit belangrijk is voor het proces waar de klant of ik zelf midden in zit. Én, ik MOET er ook iets van zeggen. Ik leg het niet naast me neer. Ik doe er iets mee. Ik bel de klant of specialisten uit het team waarmee we bezig zijn voor die klant. Zodat we net altijd een stap voor lopen.

 

Duidelijkheid voor mijn klant en mezelf

Zie het als een tweede natuur. Bij elke vraag over communicatie, online of print, cross-mediaal, het maakt me niet uit, vraag ik me af wat het resultaat voor de klant moet zijn en welke consequenties dit heeft. Waar lopen we tegen aan en wat raakt er allemaal aan deze vraag. Zonder er bewust over na te denken, gaan de radertjes draaien en overzie ik de consequenties van de vraag. Maar ook tijdens het ontwerpproces, de planning en uitvoering blijven mijn voelsprieten uit. Ik kan ook niet afwijken van mijn stelregel: beter 1 vraag te veel gesteld, dan 1 te weinig. Een ‘domme’ vraag moet ook gesteld worden, om soms tot de conclusie te komen dat het een ‘domme vraag’ was. Meestal is dat niet zo. 😉

 

Eerlijk is eerlijk

Die klant uit de inleiding zei: ‘Paula, dit is wat ik van een regisseur verwacht. Daar kun je een mooi blog over schrijven’. Ik was even uit het veld geslagen. Hoe zo? Het is toch normaal dat ik dit doe. Dit hoort bij mijn werk. Precies! Het vreemde is dat ik dit ook zelf tegen klanten zeg: ‘Waar jij hele dagen mee bezig bent, is voor jou de gewoonste zaak van de wereld. Jouw klanten kunnen dit niet. Daarom vragen ze het jou! Het is JOUW TOEGEVOEGDE WAARDE.’ Zo blind kun je dus zijn.

Een collega ondernemer, die ik elke week spreek, heb ik gevraagd wat zij ervan dacht. Pas daarna viel het kwartje. Het resultaat is dit artikel.

 

Regie zit in mijn genen

Dat uit zich in het volgende:

  • Alert zijn op alles wat er in je omgeving gebeurt
  • Verbanden leggen tussen alles wat je ziet
  • Niets is onbelangrijk
  • Soms vindt men mij een ‘mierenneuker’ en niet onterecht.
  • Goed luisteren en veel vragen stellen
  • Niets laten sudderen, maar actie nemen om helderheid te krijgen.
  • Met als resultaat: duidelijkheid voor klant en voor mezelf in het belang van het proces.

 

Herken je je in dit artikel? Maar weet je niet hoe je jouw toegevoegde waarde moet omzetten naar een boodschap die helder is voor jouw klant? Kijk wat ik voor je kan doen. 

Geen reactie's

Geef een reactie