Ode aan de speciaalzaak

speciaalzaak communicatie

Ode aan de speciaalzaak

Soms ben ik wel eens jaloers op ze: op speciaalzaken. Je voelt er de liefde voor het vak, de oprechte aandacht voor jou als klant. Smaak, geur, zicht, gevoel en gehoor zorgen er samen voor beleving. Het getuigt van lef om te durven kiezen voor je ambacht, je specialiteit, in een markt waarin iedereen alles online kan vinden.

Als bakkersdochter én communicatieregisseur ben ik ervan overtuigd dat elke ondernemer iets kan leren van een speciaalzaak-ondernemer. Daarom: een ode aan de speciaalzaak.

Wat is een speciaalzaak?

Eerst even naar de basis: de definitie van een speciaalzaak. Zodat we samen weten waar we het over hebben.

Een speciaalzaak is een winkel met een smal en diep assortiment die vakbekwaamheid, service, sfeer en bediening benadrukt; een hoge toegevoegde waarde heeft en een relatief hoge prijs. Naar assortiment is een verdere indeling mogelijk. Ook de gift shop (cadeauwinkel) en de boetiek zijn als speciaalzaken aan te merken.

Er is veel dat een speciaalzaak in mijn ogen bijzonder maakt. Ik licht een aantal onderdelen toe aan de hand van de eerste regel van de bovenstaande definitie. Hierin wordt zoveel gezegd.

  • Vakbekwaamheid: maar ook focus, de keuze durven maken om die kennis, kunde en expertise in dienst te stellen van je klanten. Zodat klanten zich echt klant voelen.
  • Service: net dat stapje extra willen zetten voor de klant om hem of haar beleving mee te geven.
  • Sfeer: de klant in de juiste stemming brengen om te kopen, omdat hij de juiste argumenten en prikkels krijgt om een goede keuze te maken.
  • Bediening: klantcontact maakt dat je ‘het probleem’ van de klant ontdekt, zodat je mee kunt denken over de juiste oplossing. De klant voelt zich welkom en gehoord.
  • Toegevoegde waarde: iets wat de klant in een webshop of supermarkt niet vindt. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct antwoord op vragen te krijgen, of om juist iets nieuws aangeboden te krijgen omdat persoonlijke voorkeuren en wensen besproken zijn.
  • Hoge prijs: Wat is hoog? Als jij je klant kent, weet je waar hij of zij naar op zoek is. Ligt de focus alleen op de prijs? Dan is het de vraag of dit jouw ideale klant is.

Tip voor elke ondernemer

Dat wat een speciaalzaak-ondernemer bijzonder maakt, kan elke ondernemer als rode draad gebruiken voor de communicatie naar zijn doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Wees duidelijk in wat jij een klant te bieden hebt.
  • Jouw vakkennis maakt je onderscheidend, de expert. Deel dit met je doelgroep.
  • De combinatie van jouw kennis en de kwaliteit van je producten maken jouw bedrijf bijzonder.
  • Door zichtbaar te zijn op plaatsen waar jouw klanten aanwezig zijn, zowel online als offline, blijf je in beeld bij je doelgroep.
  • Zorg voor blije klanten, die zorgen op hun beurt voor positieve mond-tot-mond reclame.
  • Toon beleving, ideeën en betrokkenheid, zodat je alleen al bij het zien of lezen verlangen opwekt.

Ik word altijd aangetrokken door winkels en bedrijven waar je de liefde voor het vak en voor de klant ziet. Complimenten voor deze vakmensen met het hart op de juiste plaats! Hun drive is een voorbeeld voor ons allemaal.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie