03 nov Je kunt niet NIET communiceren
Zodra je iets van je bedrijf laat zien of horen, doe je aan communicatie. Je laat een eerste indruk achter en geeft een soort visitekaartje af. Hoe groot de impact is, is afhankelijk van veel factoren. Vaak gebeurt het onbewust. Iemand kent jou of komt langs je bedrijfspand. Je wordt opgemerkt op social media, maar ook op plaatsen waar meerdere mensen zakelijk of privé bij elkaar zijn. Zodra iemand binnenkomt, vorm je je een beeld. Of dat nu terecht of onterecht is.
Ken je dit? Ik betrap mezelf er regelmatig op. Er komt iemand binnen en ik vind er iets van. Ik kan er ook niets aan doen dat dit gebeurt. Het gebeurt gewoon, onbewust. Vaak vergeet ik het ook direct weer.
Als je met iemand in gesprek raakt, ontstaat er een klik of niet. Een bevestiging van de eerste indruk of toch een bijgewerkte indruk. Het mooie is dat het niet blijft bij de eerste indruk. Er komt bij elke ontmoeting in welke vorm dan ook een ervaring bij. Een ervaring die het beeld van deze persoon of dit bedrijf telkens een beetje completer maakt.
Eerste indruk
Die eerste indruk heb je ook over een bedrijf. Dat begint bij het eerste contact. Maar wie vertelt mij wat het eerste contact is? Ik weet het niet. Als ondernemer heb je natuurlijk wel een voorkeur hoe je wilt dat nieuwe klanten je vinden, maar je kunt het niet regisseren. Stel dat een potentiële klant belt en te woord wordt gestaan door een medewerker die net met ruzie van huis is gegaan, die nog niet helemaal in de juiste focus zit. Oeh, niet zo’n beste eerste indruk. Een andere nieuwe klant gaat googlen en vind je website. Wat zoekt deze klant? Wat is zijn eerste indruk? Kan hij of zij vinden wat hij zoekt?
Het overkomt mij ook wel dat ik onderweg ben naar een netwerkbijeenkomst en onderweg ga twijfelen of ik wel visitekaartjes bij me heb. Na enig zoekwerk in mijn tas, zo’n grote stortbak waar niets een eigen plek heeft, vind ik nog een verdwaald, gekreukt exemplaar. Ik laat vanavond niet echt een goede indruk achter als ik dit kaartje weggeef, toch?
Regie
Hoe mooi is het dat je al die uitingen kunt regisseren, naar je hand kunt zetten. Kan dat wel? Ja, bij alles waar je zelf de regie over hebt, kan dat. Je kunt je website op orde houden, zorgen dat je visitekaartjes up-to-date zijn en op voorraad en je kunt ervoor zorgen dat je ze ook bij je hebt. Het kost wel tijd, inspanning en consistentie.
Maar communicatie gaat veel verder. Wat er over je gezegd wordt, bijvoorbeeld op social media. In reacties op berichten, over jouw opmerkingen. Op verjaardagsfeestjes of begrafenissen. Door klanten, door leveranciers, door medewerkers, overal wordt er gepraat. Ik hoop positief, maar je weet het nooit.
Praten over
Communiceren doe je altijd. Niet jij alleen, maar ook je omgeving. Het gaat over praten met en praten over. Maar ook over wat jij te vertellen hebt. Hoe jij je expertise kunt laten zien. Hoe goed jij je klanten kent, of je hun probleem kent en hoe jij dat kunt oplossen. Maar ook in het woordgebruik van je mails, je offertes, je facturen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Communiceren gaat heel ver.
De moraal van dit verhaal
- Een bedrijf bestaat door communicatie. Geen communicatie, geen zichtbaarheid, geen bekendheid.
- Jij en je mogelijke medewerkers, maar ook alle zichtbaarheid van je bedrijf offline en online zorgt er voor dat je altijd communiceert, bewust of onbewust.
- Regisseer de communicatiekanalen die jij voor je bedrijf in beheer hebt. Daar ben JIJ eigenaar.
- Volg datgene wat er over jou en je bedrijf gezegd wordt. (Mooie tool is Google Alerts)
- Reageer altijd, ook als het niet positief is. Dan zorg je voor een oplossing.
- Communiceren doe je altijd!!
Herken je je hierin? Denk je bij jezelf, leuk Paula, maar hoe houd ik dan die regie? Hoe zorg ik voor een juiste eerste indruk die past bij mij en mijn bedrijf? Lig je daar van wakker? Doe dat vooral niet. Bel me de volgende ochtend en we gaan samen kijken of jouw eerste indruk van mij past. Mijn contactgegevens vind je op mijn website.
Geen reactie's