04 apr Huisstijl is géén stijl!
Het belang van een goede uitstraling
Kom in gesprek met een ondernemer (met of zonder personeel) en negen van de tien is super trots op zijn of haar bedrijf en wat ze doen. Vaak gaat het gesprek direct over het product dat geproduceerd wordt.
Wat mij dan zo vaak opvalt is dat als je aan het einde van zo’n gesprek vraagt om een visitekaartje, dit vaak niet aansluit bij het verhaal dat je hebt gehoord. Ik vind dat zo jammer. Hoe komt dat toch? Is het Nederlandse bedrijfsleven zo introvert dat ze niet durven nadenken over welk imago ze (willen) hebben? Je bedrijf heeft een imago dat aansluit bij hetgeen je wilt zijn, maar minstens zo belangrijk, dat je erin wordt herkend en dat het past bij wat je uitstraalt. Uiteindelijk is dat toch het belangrijkste dat er is.
Natuurlijk, het imago van je bedrijf wordt veelal bepaald door dat visitekaartje bij een eerste contact of een website waar bijvoorbeeld een potentiële klant zich orienteert. En dan is die huisstijl wel degelijk heel belangrijk. Maar het vervolg moet wel blijven aansluiten.
Bij het bepalen van een huisstijl, die herkenbaar en passend bij de klant moet zijn, vind ik het, naast het maken van een professioneel logo, minstens zo belangrijk dat het logo en de huisstijl past bij de mensen die er uiteindelijk mee gaan werken. Trots op je gezicht door je huisstijl. Dat is waar ik het voor doe.
In mijn werk komt dit onderwerp dagelijks aan de orde. En dan gaat het niet alleen om een logo op een vel briefpapier, website of visitekaartje. Bij elke vorm van communicatie vragen wij ons af of de doelgroep zich aangesproken voelt. Is de doelgroep hier naar op zoek en zo ja, waarom.
Heb jij ook een vraag over je huisstijl of je bedrijfsimago? Wil je een eerlijk antwoord of dit past bij je bedrijf en wie je wilt zijn? Ik denk graag met je mee. Bel of mail me.
Geen reactie's