19 nov Oei, mijn bedrijf wil groeien in 2018!
Nog een paar weken en dan is 2017 voorbij. Heb je nieuwe stappen gezet in 2017? Heb je nieuwe inzichten gekregen om het anders te gaan doen? Nieuwe producten ontwikkeld, nieuwe doelgroepen onderzocht. En is 2018 het jaar waar in je al deze plannen met de wereld wilt gaan delen? Mooi vooruitzicht, maar vraag je je ook af hoe?
Grootse plannen
Je bedrijf groeit. Je hebt grootste plannen om een nieuwe weg in te slaan. Een andere aanpak te kiezen. Deze grote keuzes vragen om lef, durf. Durf om anders te kijken naar je eigen business en wie je bent in de markt. Wat doen je collega’s en concurrenten? Maar ook: wat is het onderscheid, de meerwaarde, van je bedrijf voor jouw klanten. Hoe kun je jouw doelgroep bereiken met de juiste boodschap, hoe raak je de juiste snaar. Welke beleving raakt de klant? Waarmee valt jouw bedrijf op, wordt je sympathiek gevonden en krijg je waardering.
Wij noemen dat de Know-Like-Trust factor. Hoe kun je dit toepassen?
Leren kennen
- Wees zichtbaar op plaatsen waar jouw doelgroep dat verwacht
- De eerste indruk sluit aan bij wie je wilt zijn
- Wees consequent in je zichtbaarheid
- Laat zien wat je doet en voor wie.
Leuk vinden
- Deel kennis
- Laat zien dat je dé expert bent
- Geef tips, zonder dat je daar iets voor terug verwacht
- Verplaats je in de problematiek van de klant en sluit hier op aan
Waardering krijgen
- Vraag om klantervaringen / referenties
- Deel je successen en die van je klanten
- Vraag je klant naar zijn mening hoe je het nog beter kunt doen
- Ga positief om met negatieve waardering. Los het op! Je bent ook maar een mens.
Deze drie stappen dragen bij aan groei, maar vragen ook tijd. Kostbare tijd, misschien zelfs tijd die jij of je medewerkers helemaal niet hebben. Je focus ligt misschien heel ergens anders en toch is zichtbaarheid het belangrijkste om te kunnen groeien.
De kracht van de herhaling
Ook ik weet uit ervaring dat het lastig is om je eigen verhaal te vertellen. Als introverte, maar goede, luisteraar stel ik de kritische vragen om tot de kern te komen: Wat jij met jouw bedrijf kunt betekenen voor jouw klanten; Wat jouw meerwaarde voor de klant is; Waarmee je hem of haar echt raakt; en hoe je ervoor zorgt dat die boodschap consequent naar buiten wordt gebracht. Niet één keer, maar over een langere periode. De kracht van de herhaling maakt jouw zichtbaarheid groter. Zodat je gaat opvallen en opgemerkt wordt. En daar gaat het om als je wilt groeien.
Plannen of plannen
Plannen genoeg, daar begon ik dit blog mee. Maar hoe ga je dit plannen? Zodat het niet alleen maar plannen blijven. Door een plan te maken en te zorgen voor zichtbaarheid. Zodat je weet wat je wel en niet gaat doen, maar ook welke financiële middelen nodig zijn om je plannen te realiseren. Om keuzes te maken en controle te houden. Zodat jouw nieuwe klanten je gaan leren kennen, je leuk gaan vinden en je vertrouwen zodat ze bij je gaan kopen.
Denk je nu, hoe ga ik dat doen? Ik help je graag, ik neem je werk uit handen, zodat jij je kunt blijven focussen op je klant. Ik sta niet op jouw loonlijst. We maken samen een afspraak wat ik voor je ga doen en hoeveel tijd ik hiervoor mag inzetten. Ik houd je de spiegel voor en samen gaan we werken aan de groei van jouw bedrijf (en aan die van mij ;-)). Bel of mail me. Ik ben benieuwd naar jouw eerste indruk.
No Comments