#Durf te vragen. De rol van een communicatieregisseur

#Durf te vragen. De rol van een communicatieregisseur

Als ondernemer weet je dat je aandacht moet besteden aan communicatie en zichtbaarheid van je bedrijf, maar door de waan van de dag wordt dit te vaak aan de kant gelegd. ‘Dat doe ik morgen wel’. En dat terwijl niet of te weinig communicatie leidt tot stilstand of zelfs achteruitgang van de bekendheid van je bedrijf.

Nog niet zo heel lang geleden was het reclamebureau dé aangewezen plek om aan te kloppen voor advies en hulp bij de uitvoering van je reclamecampagne of deel daarvan. Verschillende disciplines werkten daar samen op het gebied van communicatieadvies, vormgeving, tekst, soms fotografie en iemand die de uitvoering voor de klant regelde. Van drukwerk tot advertentieplaatsing, maar ook fotografie, video, winkelmateriaal, bedenk het maar. Dat regelen was en is nog steeds mijn rol. Ik vind het geweldig om creatieve oplossingen te vinden voor mijn klanten en de deadline te halen. Maar reclame is veranderd. Door de komst van internet en ook social media is de rol van de ondernemer in communicatie groter geworden. Een bedrijf moet zijn verhaal vertellen en daarin is ook een rol voor de medewerkers weggelegd. Daarom is een duidelijk verhaal over je bedrijf van groot belang. Want je moet actief zijn, actief zijn op plaatsen waar jouw potentiële klanten ook actief zijn. Je moet je website onderhouden, kennis hebben van zoekwoorden en zorgen dat je gevonden wordt. Maar de wereld is niet alleen online. Ook offline moet je zorgen voor herkenning. En dat allemaal naast het runnen van je bedrijf.

In communicatie gaat het er om dat je duidelijk bent in: Wat is het verhaal van je bedrijf? Wie is je klant, wat is zijn probleem en welke oplossing bied jij daarvoor? Dat verhaal helder krijgen en vertalen naar de klant is soms lastig. Herken je dat? Je bent vaak zo verweven met je bedrijf, dat je zelf niet zo maar even buiten je bedrijf gaat staan en ziet hoe de buitenwereld jou ziet. En dan kan een communicatieregisseur uitkomst bieden.

De combinatie tussen online en offline communicatie vind ik uitermate intrigerend. Zeker als je ziet en ervaart hoe deze twee elkaar versterken. En ik kom dan ook steeds meer tot de conclusie dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Door de opkomst van internet en social media is ook het verhaal van en de kennis binnen je bedrijf meer dan zomaar belangrijk geworden. Om op te vallen moet je laten zien dat je dé expert bent, dat je kennis hebt. Je moet zorgen dat je doelgroep je leert kennen, je leuk gaat vinden en uiteindelijk gaat vertrouwen en dus gaat kopen. En in dat traject ondersteun ik nu ondernemers die willen scoren met communicatie. Die zichtbaar willen worden bij hun doelgroep. Gewoon hands-on, geen moeilijk gedoe, al stel ik soms wel moeilijke vragen.

 

Wat doet de communicatieregisseur ?

  • Ik ondersteun de ondernemer om het verhaal van de organisatie herkenbaar te maken en op te schrijven. Dé basis om je verdere communicatie uit te werken en te implementeren. Geen lange rapporten, maar kort en bondig.
  • Ik ben sparringpartner om tot de juiste boodschap te komen en jouw communicatie vorm te geven.
  • Samen bepalen we welke communicatiekanalen interessant zijn om jouw doelgroep te bereiken.
  • Ik maak content, zoals tekstueel als visueel om de juiste kennis te delen.
  • Ik schrijf de briefing voor de vormgever, webbouwer of andere specialist voor de uitvoering van communicatiemiddelen. Ik doe de eerste screening. Als het resultaat aansluit bij de briefing, pas dan presenteren we aan de ondernemer.
  • Ik maak de begroting en de planning en bewaak deze.
  • Ik houd overzicht op alle werkzaamheden en inzet van alle kanalen.
  • Ik regel de inkoop van drukwerk en wat verder nodig is.
  • Ik ondersteun bij de inrichting en het onderhoud van de social media en je website.
  • Ik kan evenementen voor je organiseren.

Geen slapeloze nachten

Kortom, zet mij in als regelneef en je hebt weer een ding minder om van wakker te liggen. Maar ik zorg er wel voor dat je betrokken blijft. Want het gaat uiteindelijk om jouw bedrijf en jouw investering in zichtbaarheid. Maar ik weet zeker dat je gaat scoren met communicatie. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen neem dan contact op.

1Reactie

Geef een reactie