06 aug Een frisse blik
Vast zitten in je eigen vooroordelen, of iemand van buitenaf laten meekijken
Hoe lastig is het om je eigen vooroordelen los te laten? Zeker als het gaat over je eigen bedrijf. Jij bent toch de expert? Je weet alles van je product of dienst. Maar hoe vertel je aan je doelgroep dat jij de oplossing hebt voor hun probleem. Eerlijk is eerlijk. Ook ik ervaar elke dag hoe lastig het is om mezelf de juiste boodschap te formuleren. Waarom? Ik bén Paula van Remmen, ik heb mijn overtuigingen over wat ik voor een klant kan betekenen en waarmee ik klanten kan helpen zichtbaar te zijn. Maar is dit ook het probleem waar een klant mee bezig is?
Ook ik zit soms vastgeroest in mijn vooroordelen en onzekerheden. Kan ik wel zeggen dat ik de expert ben? Kan ik wel roepen dat ik jouw omzet verhoog door mijn kennis voor jou in te zetten? Ik betrap mezelf erop dat ik moeite heb om afstand te nemen en te ervaren hoe anderen naar mij kijken. Welk imago heb ik, durf ik mijn klanten te vragen wat ze van mij vinden? Waarom ze bij mij komen? Willen ze wel betalen voor mijn inzet en kennis?
Iemand van buiten kijkt objectief naar je bedrijf, je klanten, je product en je medewerkers. Hij of zij ziet dingen die je zelf in de loop van de jaren normaal bent gaan vinden, terwijl die misschien wel afbreuk doet aan je imago. Hoe vaak kom jij dat voetbalbord tegen dat verkleurd is door de zon? Als je het al ziet, is het snel weer vergeten in de dagelijkse gang van zaken. Zodra een buitenstaander je er op attent maakt, is het toch anders. Je realiseert je ineens dat iemand iets van jou vindt. Zo’n simpele opmerking zet je aan het denken. Blijft de vraag: ga je er nu ook iets aan te doen?
Scherp blijven op je eigen bedrijf, je uitstraling, je klanten en je medewerkers vraagt tijd en investering. Je moet er mee bezig blijven. Toch ervaar ik zelf ook dat aandacht voor je eigen bedrijf altijd een lagere prioriteit krijgt dan de dagelijkse gang van zaken die met je klanten te maken heeft. Communicatie voor je eigen business is investeren in de toekomst. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft bij jouw droomklant en je omzet kan blijven groeien.
Ik hoor je denken: ‘Leuk verhaal, maar hoe krijg ik de tijd om in mijn bedrijf te investeren, naast alle dagelijkse werkzaamheden?’ Voor mij, als buitenstaander, ligt het antwoord voor de hand. Plan tijd vrij in je agenda en laat je niet afleiden. Hoe moeilijk dit in de praktijk is, ondervind ook ik elke dag. Noem me maar de ervaringsdeskundige.
De klant gaat altijd voor. Ik huur geen expert in om me te helpen bij mijn zichtbaarheid, omdat ik vind dat ik dat zelf moet kunnen. Maar ik heb wel inspiratie nodig, iemand die me een spiegel voorhoudt, die me wakker schudt en me aan het denken zet. Hoe dan? Door veel te lezen, te sparren met collega-ondernemers, seminars te bezoeken, webinars te bekijken, opleidingen te volgen en nieuwe input te krijgen die ik ook voor mijn klanten inzet. Ook ik denk na over ‘mijn droomklant, en ‘wat ik hem te bieden heb’.
Door bij deze vragen stil te staan en er over te praten, wordt je missie en visie steeds duidelijker. Vaak ligt het antwoord heel erg voor de hand. Zo simpel, dat je er nooit bij stil hebt gestaan. Door deze focus wordt de boodschap JOUW boodschap.
Zoek jij een sparringpartner die je de spiegel voorhoudt en je wakker schudt, die kritisch kijkt naar jouw vooroordelen? Iemand die je helpt bij het zichtbaar zijn en blijven bij jouw doelgroep? Ik weet hoe lastig het is om het allemaal alleen of zelf te willen doen. Neem contact op en ervaar of ik jouw buitenstaander/sparringpartner kan zijn.
Geen reactie's