Daar wil ik wél werken!

Daar wil ik wél werken!

De arbeidsmarkt is overspannen. Voor elke vacature krijg je als ondernemer meestal veel sollicitaties en niet altijd passend bij jouw vacature. Technische mensen zijn niet te krijgen en dat terwijl de markt aantrekt. Ik hoor het je zeggen: Jij hebt zeker dé oplossing. Nee, die heb ik niet. Wat ik wel weet, is dat de kandidaat de touwtjes in handen heeft en bepaalt. De kandidaat kiest voor zijn toekomst. Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je zó aantrekkelijk bent, dat ze graag bij je willen werken.

Wie bepaalt?

‘Dat zal wel, maar ik bied een baan, dus bepaal ik,’ hoor ik de ondernemer denken. Zo was het 10 jaar geleden. De selectie ligt nu bij de kandidaat. Is er wel een kandidaat? Want in veel branches is het op dit moment kommer en kwel. ‘Er zijn geen geschikte kandidaten te vinden’, is een veel gehoorde opmerking. Ze zijn of te oud, of te jong. Ze hebben te veel of te weinig, of niet de juiste ervaring. Maar geef je als werkgever wel het juiste signaal af? Laat je wel echt zien wie je bent als werkgever? Wat heb je een nieuwe medewerker te bieden? En ben je wel op de juiste plek aan het werven? Moet je wel werven of …… moet je misschien wel gevonden worden als werkgever?

De kandidaat bepaalt

Een werkgever biedt veel meer werk alleen. Het gaat om beleving. Wie is dit bedrijf, wat doen ze voor hun medewerkers, wat is de ervaring van de huidige medewerkers? Hoe staat dit bedrijf als werkgever te boek? De ‘zachte’ arbeidsomstandigheden zijn minstens zo belangrijk als het salaris en het aantal vakantiedagen. Een kandidaat beslist zelf waar hij gaat werken.

De rol van de werkgever

Ben je als werkgever op zoek naar nieuwe mensen, dan is het belangrijk dat je helder hebt wie je zoekt. En dan gaat niet alleen om functie-eisen, maar ook om het maatschappelijke aspect. Waarom wil een kandidaat veranderen? Wat vindt hij belangrijk? Wat is zijn uitdaging? Je bent op zoek naar zijn motivatie om te veranderen. Zeker in een krappe arbeidsmarkt moet je je realiseren dat de mensen die je zoekt waarschijnlijk niet thuis op de bank zitten. Ze hebben een baan. Ze zijn waarschijnlijk tevreden met de baan die ze nu hebben. Ze hebben wel hun dromen. Misschien wel een baan bij een bedrijf die voor hun een voorbeeldfunctie heeft. En stel nu dat dat jouw bedrijf is? Omdat jij je in de kijker hebt gespeeld door bijvoorbeeld innovatie. Misschien ben je daardoor extra zichtbaar geweest. Of omdat mensen over jouw bedrijf praten, hun waardering over je uitspreken. Of omdat je al eerder een positieve indruk hebt achtergelaten. Latent ben je wel in beeld, je wordt misschien wel gevolgd. En dan …. heb jij die ene vacature.

In de kijker

Zichtbaar worden kost tijd. Kostbare tijd die we in de afgelopen jaren niet hadden. Er was geen aandacht voor. Veel werkgevers hebben eigenlijk een achterstand opgelopen in hun zichtbaarheid en hun unieke eigenschappen als werkgever. Hun werkgevers-imago is nog niet op niveau. Lees meer over een goed werkgevers-imago in mijn blog Vind je droommedewerker.
Zichtbaar worden bij de latent zoekende kandidaat in de kanalen en op de plaatsen waar deze kandidaat beroepsmatig actief is, vraagt onderzoek. Meten is weten is hier zeker van toepassing. Alleen op die manier kom je in beeld bij deze latent zoekende kandidaat. Wil je weten hoe ik je daarmee kan helpen, lees dan mijn blog Selecteer je droom-medewerker.

Ook bij het werven van nieuwe medewerkers is de eerste indruk van je bedrijf vaak doorslaggevend. Een sollicitant wil daar werken waar hij een goed gevoel bij heeft. Maar hij wil ook weten hoe de huidige medewerkers hun werk ervaren en hoe klanten over deze toekomstige werkgever praten.

Nieuwe medewerkers verleiden zodat ze verliefd worden op jouw bedrijf, dat is de taak van de werkgever, zodat ze straks tegen je zeggen: Bij jou wil ik werken!

 

Geen reactie's

Geef een reactie