29 sep Communicatie vanuit je hart – 5 hartelijke tips
29 september is het Dress Red Day. De Hartstichting vraagt op die dag speciaal aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen: doodsoorzaak nr 1 bij vrouwen. Het functioneren van je hart is van levensbelang. Daarom vind ik het bijzonder dat Dress Red Day bestaat en, als je me tegenkomt, ben ik op 29 september in het rood. Los van het rondpompen van bloed, waardoor je kunt leven, is je hart ook een graadmeter voor alle communicatie om je heen.
Wat komt er binnen / Wat raakt jou
Ik hoor je denken, dat is weer zo’n typische vrouwen-uitspraak. Wat doet het met je, wat raakt jou, komt de boodschap wel binnen? Zeggen mannen het dan anders? Misschien wel, maar de essentie van de vraag is gelijk. Is jouw boodschap naar jouw klant helder en duidelijk, maar vooral is het JOUW boodschap? Past het bij jou of heeft iemand je gezegd wat je moet vertellen? Beleving in je verhaal is, zowel bij vrouwen als bij mannen, essentieel om je boodschap over te brengen, zodat er vertrouwen ontstaat en klanten bij jou willen kopen.
Jij hebt jezelf een doel gesteld: meer omzet, meer zichtbaarheid bij je (nieuwe en bestaande) klanten, meer bezoekers naar je website enz. enz. Je verplaatsen in het probleem van je klant en dit vertalen naar de oplossing die jij met je product of dienst kunt leveren, zorgt ervoor dat jouw boodschap aanslaat, binnenkomt. Jouw enthousiaste verhaal, maar ook dat van klanten (ambassadeurs) die al bij je hebben gekocht, zorgen ervoor dat je potentiële klant geraakt wordt. Als dat jouw doel is, lees dan verder.
Jouw boodschap
Wat is jouw verhaal? Misschien wel het verhaal van je bedrijf of je product. Maar nog beter het verhaal waar jouw klant zich in herkent, gebracht vanuit de grond van je hart. Omdat je het beste voor hebt. Je gunt het de klant van harte dat zijn probleem wordt opgelost. Maar, pas op, vertel je verhaal vanuit het probleem van de klant. De klant moet zich herkennen in jouw verhaal en enthousiast raken over jouw oplossing. Een kleine groep zal ook het technische aspect interesseren, maar het gaat om het belang van de klant. What is in it for me! ‘Wat is voor mij van belangrijk, wat kan ik er mee en welk voordeel heb ik ervan’. Als je dáár antwoord opgeeft, raak je de klant in het hart.
Om je bedrijf te laten floreren is communicatie van levensbelang. Je moet zichtbaar zijn en je moet van je laten horen. Niet alleen met tekst, maar ook met beeld. Foto’s of video’s zorgen voor impact. In de eerste 3 seconden vinden mensen er iets van. Ze vormen zich een mening. Ze moeten zich aangetrokken voelen en pas daarna zijn ze bereid om verder te lezen, te kijken of te onderzoeken. Dat geldt voor elke uiting die je de wereld in stuurt. Het hart van je doelgroep moet een sprongetje maken om geraakt te worden.
5 hartelijke tips
Speciaal op Dress Red Day, vijf tips voor hartelijke communicatie.
- Wees jezelf, vertel het verhaal van je bedrijf/je dienstverlening vanuit je hart.
- Leg passie in je verhaal. Vertel het uit de grond van je hart.
- Kies aansprekend beeldmateriaal (foto’s, tekeningen, video’s) met je hart. Je verstand is er om keuzes te begrijpen, niet om ze te maken.
- Trek aandacht met een goede inspirerende kopregel, maar pas op: Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Houd het kort en krachtig.
- Sta voor wat je wilt bereiken. Volg je hart, want dat klopt.
Het gaat om gevoel
Communicatie is een gevoelskwestie. Het spreekt je aan of juist niet. Je vindt het mooi of lelijk. Het maakt niet uit, zolang je maar voor ogen hebt wie je wilt bereiken. En die doelgroep, die moet het aanspreken. Sta achter je boodschap en wees enthousiast in je verhaal. Laat je hart je gids zijn.
Ons hart, jouw hart. Daar gaat het om. Ik draag op 29 september rood. Omdat ik het een mooie kleur vind, omdat het me energie geeft, omdat ik me in deze prachtige kleur fantastisch voel. Maar ook om de noodzaak van een gezond hart te laten zien. Het is zoveel meer dan alleen maar van levensbelang.
Ik wens jullie altijd, maar vooral op 29 september, een fijne dag met een warm hart.
Geen reactie's