5 tips: kies je voor digitaal of papier?

5 tips: kies je voor digitaal of papier?

Is een papieren brochure of productcatalogus nog van deze tijd, of kies je voor een online productoverzicht? Deze vraag hoor ik regelmatig van ondernemers. De investering van een papieren uitvoering is best kostbaar, nog afgezien van het up-to-date houden wat aandacht en accuratesse vraagt. Bedrijven met een uitgebreid productassortiment staan voor een dilemma: Wat is nu verstandig?

De belangrijkste vraag is, wat is de voorkeur van je doelgroep? Uit onderzoek blijkt dat mensen het lezen van digitale documenten niet altijd plezierig vinden. Daaruit kun je de conclusie trekken dat een papieren variant zinvol is. Toch zijn er meer zaken die een rol spelen bij de keuze tussen papier en digitaal.

Ik geef je 5 tips die je helpen om te bepalen wat de juiste keuze is voor jouw doelgroep.

5 tips: kies je voor drukwerk of kies je voor digitaal

  1. Onderzoek wat de voorkeur is van jouw doelgroep, jouw ideale klant. Willen ze papier of heeft digitaal hun voorkeur? Vraag je bestaande klanten om mee te denken. Niet iedereen bewandelt dezelfde weg om met jouw bedrijf in contact te komen of een bestelling te doen.
  2. Drukwerk verspreiden draagt bij aan je naamsbekendheid, je imago. Als je een brochure of catalogus wilt laten maken, bepaal dan vooraf het doel en waar je ‘het papier’ gaat gebruiken. Drukwerk maken voor de papiercontainer mist zijn doel. Er zijn ook andere oplossingen om aan je naamsbekendheid te werken.
  3. Hoe lang leeft ‘het papier’ nadat je deze hebt verstuurd of afgegeven? Er zijn nog steeds bedrijven met een papieren dossier. Daar is papier beslist nuttig.
  4. Bied je informatie altijd digitaal ook aan, bijvoorbeeld via je website of als bijlage bij de mail. Zo kunnen ontvangers zelf een keuze maken. Je kunt ook nadenken over een webshop-oplossing. Dat wil niet zeggen dat je ook direct online moet gaan verkopen. Een overzicht van het assortiment en de mogelijkheden is prima. Een chat-functie kan een mooie aanvulling zijn, zodat bezoekers van je site direct vragen kunnen stellen.
  5. Houd je informatie actueel. Niet tijdgebonden informatie kan prima op papier worden aangeboden. Informatie die regelmatig aan verandering onderhevig is, kun je beter online aanbieden. Dat scheelt in de kosten en je bent altijd up-to-date. Het voorkomt oude versies met achterhaalde informatie.

Een eenduidig antwoord op papier of digitaal is niet zomaar te geven. Primair is de voorkeur van de ontvanger, jouw doelgroep bepaalt. Ook je interne processen zijn van invloed op je keuze.

Wil je weten wat in jouw situatie de beste keuze is, bel of mail me dan. Ik denk graag mee. Kijk op paulavanremmen.nl voor mijn contactgegevens.

Geen reactie's

Geef een reactie