30 okt 4 tips voor zichtbaarheid van je bedrijf
Je hebt ideeën, veel ideeën. Dat hoort bij het ondernemerschap. Je laat je niet terugfluiten als mensen roepen dat je normaal moet doen. Want je wilt groeien, meer omzet, je wilt verder met je bedrijf. Maar toch twijfel je wel, hoe je dat dan aan gaat pakken. Hoe krijg je meer klanten, zonder dat ze je een aandachttrekker vinden. Hoe doe je toch effe normaal, maar val je wel positief op. Ik geef je 4 tips en een prachtig voorbeeld.
Je hoofd boven het maaiveld zorgt voor zichtbaarheid
Opvallen past niet bij ‘doe effe normaal’. Dat wil niet zeggen dat je dan maar moet blijven doen wat je altijd deed. Want dan krijg je wat je altijd kreeg. Geen verandering, niet meer omzet en geen groei. Dus moet je je hoofd boven het maaiveld uitsteken en uit je comfortzone stappen om het anders te doen. Verdiep je in je klant en zijn probleem. Waar ligt hij van wakker en wat is het hem waard om zijn probleem op te lossen? Als je dit weet, zorg je ervoor dat je laat zien dat je de klant begrijpt. Vertel het verhaal van de klant en zorg voor beleving. Zodat de klant je gaat vertrouwen.
Zichtbaar worden
Hoe gekker, hoe beter. Er zijn mensen die er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. De vraag blijft of je droomklant daar op zit te wachten. Hij heeft wél een serieus probleem maar zit niet te wachten op allerlei gekke ideeën. Tenzij het past bij wat hij zoekt. Daarom is belangrijk je af te vragen wie je klant is, wat zijn probleem is en hoe jij met jouw product of dienst dé oplossing kunt bieden. Door je bedrijf te laten zien met communicatie, krijg je nieuwe klanten en kun je groeien. Zichtbaar zijn betekent dat je het anders wilt doen dan je tot op heden hebt gedaan.
4 tips voor meer zichtbaarheid:
- Kom uit je comfortzone en durf een andere aanpak te kiezen
- Ken het probleem van je klant en weet welke oplossing jij biedt
- Vertaal jouw passie naar dé meest aansprekende boodschap voor je klant
- Blijf nuchter en praktisch, maar ook verrassend en eerlijk
Een prachtig voorbeeld: Het verpleeghuis
Verpleeghuis Zevenaar vond het tijd voor een nieuwe naam en een nieuw logo. Een naam zonder de toevoeging Verpleeghuis, maar wel een naam die past bij de omgeving, de gemoedelijkheid van de regio Liemers en de mentaliteit van de bewoners. Juist die mentaliteit ‘Doe effe normaal’ is iets waar Liemersmannen en –vrouwen trots op zijn.
Het proces van Verpleeghuis Zevenaar tot Liemerije:
- ontwikkelen van de nieuwe naam Liemerije
- ontwikkelen van het logo en huisstijl
- begeleiden van de klankbordgroep in de keuze en het creëren van draagvlak in de organisatie
- introductie van het nieuwe logo en implementatie
- naamsbekendheid opbouwen in de regio
Het nieuwe logo legt de relatie met de Liemers. De Liemers kent een wijds karakter met de kenmerkende boompartijen. De twee bomen overlappen elkaar en staan symbool voor de zorg en verbinding tussen cliënt en verzorgenden. Een resultaat waarin de doelgroep zich herkent en de rust uitstraalt die zo belangrijk is om je thuis te voelen.
Dé expert zijn
Ga kennis delen die jouw doelgroep belangrijk vindt. Zorg voor ambassadeurs. Potentiële klanten willen graag een bevestiging van anderen voor dat ze gaan kopen. Als je werkt aan je expert-status, laat je zien wat je in huis hebt. Dat je je klant begrijpt en dé oplossing biedt. Doe effe normaal, maar wel anders, zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt en opvalt bij je ideale klant. Een klant zoekt vertrouwen. Als dat er is, gaan ze ook kopen. Ze gunnen jou die extra omzet.
Opvallend bezig zijn leidt tot zichtbaarheid. Zichtbaarheid leidt tot kennen, leuk vinden en vertrouwen krijgen. Een goede uitstraling en een aansprekende boodschap bouwt mee aan je imago. Zodat klanten zich herkennen met hun probleem en jij ze kunt helpen met jóuw oplossing. En dat leidt tot groei en meer omzet.
Wil je hulp bij het maken van je plannen, iemand die luistert en met je meedenkt? Die buiten de lijntjes durft te denken maar ook binnen jouw kaders blijft. Bel of mail me. Praten kan altijd, want wederzijds vertrouwen is essentieel om buiten jouw zichtbaarheid effe anders, maar ook normaal te doen.
Sjors Diemen
Geplaatst op 10:23h, 21 septemberLekker actueel voorbeeld van Liemerije. Hopelijk ben je verder wel up-to-date.
Paula van Remmen
Geplaatst op 10:51h, 21 septemberHet proces van Liemerije speelde een aantal jaren geleden, maar ondanks dat zijn Liemerije en ook ik nog steeds heel trots op het proces en het eindresultaat.