15 aug Moet je nog wel reclame maken, nu alles via social media kan?
Vraag 2: Maak je dan een plan of doe je dit ad hoc, dus afhankelijk van de situatie in de markt?
Reclame of communicatie is een onderwerp dat veel ondernemers bezighoudt. Een veel gehoorde opmerking is: het kost me veel tijd, het kost geld en wat levert het me op? Is communicatie essentieel voor je bedrijf? Ik geef graag mijn visie op deze vragen.
Reclame maken wil zeggen dat je zorgt dat je zichtbaar bent bij je potentiële klant, jouw doelgroep, in alle kanalen. Dus ja, je moet reclame maken om bekend te worden en te blijven. Jouw doelgroep moet weten dat ze bij jou moeten kopen, omdat je de beste bent, de goedkoopste of omdat jij het probleem van deze klant kunt oplossen. Doe je dit dan ad hoc, of maak je een plan?
Als je een plan maakt, heb je vooraf nagedacht over wat je met je reclame wilt bereiken. Wil je meer omzet, meer traffic naar je website, of wil je meer volgers op social media, of welk ander doel voor jou belangrijk is.
Eén ding is duidelijk, JIJ wilt dat jouw doelgroep jou leert kennen en vertrouwen, zodat ze bij jou gaan kopen. Je gaat tijd investeren om een plan te maken. Die tijd moet je eerst je vrijmaken, maar daarna levert het je tijd op, en nog veel belangrijker rust. Rust in je hoofd, rust tijdens je andere belangrijke werkzaamheden. En het geeft overzicht. Overzicht in wat je wel doet, maar ook wat niet. Je maakt je plan helemaal compleet als je ook weet wat het je kost en heb je nagedacht wat je doel is, wat het je gaat op leveren.
Kies je voor ad hoc acties, moet je telkens opnieuw bedenken wat je gaat vertellen, waar je dat gaat vertellen en waarom. Dat kost altijd méér tijd. Tijd die je misschien op dat moment niet eens hebt. Daarnaast is de kans groot dat de uniforme uitstraling van je bedrijf minder duidelijk is. Herhaling van je boodschap maar ook je uitstraling zorgt voor herkenning. Daarom is het altijd beter om uit te gaan van een vast format van je communicatie om deze herkenning te versterken. De ervaring leert dat ad hoc acties uiteindelijk altijd meer tijd en geld kosten.
Wat maakt een plan waardevol?
- Je benoemt je doelgroep, je droomklant. Daar heb je er over nagedacht en je hebt keuzes gemaakt. Beschrijf deze klant, geef hem of haar een naam en misschien zelfs een gezicht. Het maakt in één klap helder aan wie je je presenteert en je verhaal gaat vertellen.
- Je kent het probleem van je doelgroep, je droomklant. Je weet waar hij van wakker ligt en hoe urgent zijn probleem is.
- En, heel belangrijk, je weet hoe je met jouw product of dienst zijn probleem kunt oplossen. Hoe urgenter het probleem, hoe liever die klant wil dat het wordt opgelost.
- Je weet hoe je je potentiële klant moet aanspreken. Speel in op de beleving van je klant. Je maakt de juiste content en je hebt een rode draad in al je uitingen. Zo creëer je een helder verhaal.
Deze antwoorden leg je allemaal vast in een plan. Je hebt daarmee een overzicht van je activiteiten, een leidraad waarmee je samen met je medewerkers aan de slag kan. En in één keer is het ook voor iedereen intern duidelijk wie die klant is. Voeg aan je plan ook je communicatiedoelstellingen toe en maak die zo concreet mogelijk. Je kunt denken aan omzetgroei, groei van het aantal websitebezoekers, meer volgers op social media, maar ook groei van je expert-status, want jij wilt natuurlijk ook de beste zijn. Voor minder doe je het toch niet?
Vind je het lastig om het zo concreet te maken, en is dat misschien wel je grootste belemmering? Ik snap dat. Het kan ook heel confronterend zijn om het op papier te zetten. Misschien vind je het wel moeilijk om van buitenaf naar je bedrijf te kijken. Om daar van los te komen. Laat dan één keer je schroom los en bel me. Ik help je graag om als ‘buitenstaander’ naar je bedrijf te kijken. Ik stel me op als jouw klant, stel kritische vragen en samen maken we stappen. En de uitvoering van je plan? Dat kan je zelf doen, of ik doe het voor je. Heb ik je geprikkeld? Dan maken we een afspraak. Zorg jij voor de koffie, breng ik iets mee voor erbij.
No Comments