12 okt Komt een vrouw op een netwerkbijeenkomst ….
Buiten wordt ze al aangesproken door twee studenten die haar vragen of ze misschien een vraag heeft die vanavond tijdens de netwerkbijeenkomst beantwoord moet worden. Eenmaal binnen krijgt ze een naambadge en mengt zich onder de andere aanwezigen. In haar stippeltjesjurk staat ze tussen alle veelal blauwe en grijze mannenkostuums. ‘Wat doe ik hier eigenlijk?’
Ik ben die vrouw. Ik houd niet van grote netwerkbijeenkomsten, waar iedereen druk in gesprek lijkt te zijn. Waarom ben ik dan toch gegaan? De aangekondigde sprekers gaven de doorslag. Helga van Leur, voormalig weervrouw van RTL4 en Ellie Lust, woordvoerder van de Politie Amsterdam. En ik werd niet teleurgesteld. Twee inspirerende verhalen van twee bevlogen vrouwen. Vrouwen die werken vanuit hun hart. Maar ook vrouwen die zijn wie ze zijn, zonder franje. Helder in hun boodschap met passie om de wereld om ons heen een beetje mooier te maken.
Een nieuw logo
Naast me zit een vrouw met wie ik na de presentatie van Helga in gesprek raak. Het bedrijf waar ze werkt, is bezig met een nieuwe huisstijl. Omdat ik daar bij betrokken ben geweest, vraag ik haar naar de status. Al snel komen we tot de essentie. Waarom is een nieuw logo en bijbehorende huisstijl nodig en hoe zorg je ervoor dat deze verandering door het bedrijf wordt geaccepteerd en uitgedragen? Sleutelwoord is draagvlak creëren. Hoe geef je uitleg aan het waarom van iets nieuws en hoe zorg je ervoor dat mensen het omarmen. Maar ook hoe voorkom je gemor, omdat mensen zich niet betrokken voelen.
Als snel zitten we op één lijn. Draagvlak krijgen is het toverwoord. Mensen worden gekend en hun mening wordt gevraagd. Daarmee vinden ze dat ze inspraak hebben gehad in het proces. Dat ze gehoord zijn. ‘Wij wisten van niets’ is daarmee direct uit de wereld geholpen. Er is gelegenheid geweest om je mening te ventileren. En heb je dat niet gedaan, dan ligt dat aan jezelf. Het eindresultaat is dat de verandering in het proces of in dit geval logo en huisstijl eenvoudiger en sneller wordt geaccepteerd en toegepast.
De eerste indruk
Waarom ik dit met jullie deel? Helga van Leur stuurde ons naar het buffet met de vraag: Waar word jij nu blij van? Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik word blij als ik ondernemers kan helpen te scoren met communicatie. En als ik het nog specifieker maak: Dat ze een eerste indruk kunnen achterlaten die bij ze past. In beeld en tekst, in uitstraling. Dat het past bij het verhaal dat ze vertellen en het product of de dienst die ze leveren. Zodat het totaalbeeld van de persoon en het bedrijf klopt.
Wat is dan die eerste indruk? Ik ga weer even terug naar de grijze en blauwe mannenkostuums. Dat wil niet zeggen dat ze zich de volgende keer in een rood of oranje jasje moeten steken. Stel dat ze dat toch doen, wat is dan de associatie die dit oproept. Zijn ze wellicht de nieuwe bondscoach of zijn ze de spreekstalmeester van de avond? Waar gaat het dan wel om? Het gaat om de manier waarop iemand zich presenteert en de indruk die achterblijft. Hoe lang zo’n indruk blijft bestaan, is afhankelijk van het gesprek dat je gevoerd hebt. Was het voor jou interessant, dan blijft het hangen.
Visitekaartjes
Hoe vaak gebeurt het jou dat je na een goed gesprek visitekaartjes uitwisselt? Zeker tijdens een netwerkbijeenkomst wordt op die manier een herinnering meegegeven aan een goed gesprek. Klopt het kaartje met de eerste indruk die je van iemand hebt gekregen? Of slaat de wijzer de verkeerde kant uit, of slaat die misschien wel door?
Een visitekaartje is meestal het eerste wat je, als buitenstaander, van een huisstijl ziet. Los van de persoon krijg je daarmee een beeld van een bedrijf. Op de netwerkbijeenkomst heb je al een beeld van een persoon en is de vraag of het visitekaartje past bij het gesprek. Klopt het? Mooi! Klopt het niet? Dan laat ik me verleiden tot een opmerking. Wellicht is mijn gesprekspartner toe aan iets anders. Misschien moeten we dan eens praten.
Om terug te komen op de vraag van Helga van Leur: ik word echt heel blij van het proces om te komen tot een nieuw bedrijfsgezicht, een logo. Dat we daar samen met de ondernemer, zijn medewerkers in mee kunnen nemen. Zodat ze met recht blij zijn met het bedrijf waarin ze werken. En ze met trots hun visitekaartje afgeven op een volgende netwerkbijeenkomst.
Gerelateerde berichten
Het Super visitekaartje
Huisstijl is geen stijl
No Comments