Het SUPER visitekaartje

Het SUPER visitekaartje

Krijg jij ook visitekaartjes waarvan je denkt: Hoe kan je dit nu weggeven? Ben je eigenlijk wel trots op je bedrijf? Of heb je de moed opgegeven om in je bedrijf te investeren? Een visitekaartje is vaak de eerste herinnering aan een ontmoeting, een goed gesprek, een verrassend verhaal van iemand die indruk op je heeft gemaakt. Het is iets tastbaars met een goede, of misschien soms ook wel een slechte, herinnering.

Maar het is veel meer. Het is een eerste indruk van iemand of van een bedrijf. Hoe vaak worden visitekaartjes al uitgewisseld voordat er nog maar één zakelijk woord is gewisseld. Zo’n stukje karton zorgt onbewust voor de eerste indruk van de gever.

Bestaat er een SUPER visitekaartje?

Primair moet een visitekaartje bij je bedrijf passen en dat direct duidelijk is wat jij voor de ontvanger (de potentiële klant) kunt betekenen. Dit heeft alles te maken met uitstraling en kleurgebruik.

Een paar praktische tips

  • Denk na over het formaat. Een afwijkende maat is lastig op te ruimen, maar het valt wel meer op. De meest gebruikte maat is op dit moment 85 x 55 mm. Dezelfde maat als een betaalpas of creditcard. Een gevouwen kaartje is ook een optie. Je kunt dan meer informatie kwijt.
  • Kies eens voor een andere papiersoort dan de standaard soorten. Het voegt zeker iets toe aan de uitstraling, mits het wel bij de rest van je huisstijl en dus ook je bedrijf past. Bedenk wel dat een afwijkende papiersoort niet zichtbaar/herkenbaar is in een digitale uitvoering van je huisstijl.
    Bonustip: een visitekaartje wordt soms gevraagd om iets te verloten. Een kaartje dat anders aanvoelt, bijvoorbeeld door het gebruik van ander afwijkend papier of omdat die gevouwen wordt, wordt er sneller uitgehaald.
  • Gebruik een professionele foto van jezelf. Een gezicht op een kaartje is belangrijk voor de herkenning en de herinnering.
  • Zorg dat al je contactgegevens er op staan. Zet alle algemene gegevens bij elkaar, zoals kantooradres en algemeen telefoonnummer en doet hetzelfde met je persoonlijke gegevens, zoals je mobiele nummer en je e-mailadres.
  • Vergeet ook de achterzijde van je kaartje niet. De achterkant onbenut laten is jammer, want een kaartje ligt ook wel eens ondersteboven. Als je de achterkant niet nodig hebt voor informatie, doe er dan iets mee. Voeg een huisstijlelement toe of iets extra’s zoals een quote of afbeelding die aansluit bij je passie.
  • Houd een visitekaartje actueel. Gekrabbel op een kaartje is echt onprofessioneel. Je kunt dan beter een kaartje nasturen, zodra je nieuwe kaartje klaar is.
  • Een visitekaartje is een belangrijk onderdeel van je totale uitstraling. Zorg dat alles op elkaar aansluit.
  • Bewaar je visitekaartjes netjes zodat ze niet verfomfaaien, bijvoorbeeld in een mapje of houder.

Het verlengstuk van je visitekaartje

Hoeveel mails verstuur je per dag? Een eenvoudige manier om van elke e-mail die je stuurt ook een soort visitekaartje te maken is een goed verzorgde e-mailhandtekening. Bij voorkeur met foto en/of logo. Ook een e-mailhandtekening is een onderdeel van je huisstijl. Zorg daarom dat deze voor iedereen binnen je bedrijf in dezelfde stijl is gemaakt.

Zorg dat overal waar jouw bedrijfsnaam genoemd wordt, herkenning optreedt. Het gaat om je bedrijfsimago waar je visitekaartje een onderdeel van is. Maar ook je briefpapier, zowel gedrukt, geprint als digitaal. En  je website, eventueel je wagenpark en de herkenning van je kantoor, een bord bij de deur, wellicht bedrijfskleding. Relatie- of promotiegeschenken, bedenk het maar. Alles waar jouw naam op staat, is onderdeel van je huisstijl en draagt bij aan je imago.

Eerste indruk

De uitspraak is: je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Bezuinig niet op die eerste indruk, want je wilt niet weten hoelang een visitekaartje bewaard blijft en dus ook jouw logo en huisstijl. De investering voor een eerste indruk, in de vorm van een logo en een huisstijl, hoe klein ook, is het meer dan waard.

Wil je tips hoe jij jouw visitekaartje kunt verbeteren? Maak een foto en zet die in de opmerkingen of mail deze. Je geef je mijn eerste indruk, zodat je kunt toetsen of de eerste indruk klopt.

 

2 Comments

Post A Comment