05 jan Een nieuw jaar, een nieuw begin
Een nieuw jaar nodigt uit voor een nieuwe start. Een frisse start, wellicht een moment van bezinning. Waar wil ik naar toe met mijn bedrijf? Zeker deze eerste week van 2017 waarin nog veel mensen van hun kerstvakantie genieten, nodigt uit om tijd te nemen om plannen te maken.
Zelf neem ik die tijd ook. Zoals vandaag. Mijn collega’s in Communicatiehuis de Liemers nemen nog een dag of week vrij. Dat geeft mij de rust na te denken over 2017. Wat wordt mijn doel voor DVVR en voor privé? Hoe ga ik mijn klanten dit jaar verrassen? Moet ik het anders gaan doen dan in 2016 of doorgaan op de ingeslagen weg. De weg die ik in 2016 ben opgegaan, heeft me al veel gebracht. Ik wil Vrijheidsondernemer worden. Een online opleiding van Jeanet Bathoorn, waarbij je ervan uitgaat dat je op elke plek waar internet voor handen is, kunt werken. Het vervaagt de grenzen tussen werk en privé, maar het biedt ook mogelijkheden om op een andere, meer efficiëntere manier te werken, op andere plekken te werken, of op momenten te werken dat het mij beter uitkomt.
2016
Ik heb het bloggen ontdekt. Er zijn quotes op mijn pad gekomen, die de essentie van mijn vak vertellen. Social media (vooral Facebook en LinkedIn) zijn onderdeel van mijn vak geworden. Ik kom er steeds meer achter, dat ik het leuk vind om mijn kennis te delen, het op te schrijven en er mijn mening over te geven.
Klanten zien in dat social media belangrijk is, maar ervaren ook dat het extra tijd en inspiratie vraagt om regelmatig zichtbaar te zijn. Door samen te sparren komen we tot verrassende content. DVVR zorgt voor tekst en beeld en publiceert berichten voor klanten, waardoor de samenwerking tussen klant en DVVR leidt tot extra resultaat.
2017
In 2017 ga ik me nog meer richten op mijn passie, waarbij ik ondernemers help om in contact te komen met nieuwe klanten en in contact te blijven met bestaande klanten. Door deze ondernemers te ondersteunen in het maken van de juiste boodschap in de stijl die hun klant aanspreekt. Een boodschap die bij de ondernemer en zijn medewerkers past. Er moet een gevoel ontstaan dat het zijn eigen boodschap is, niet gekunsteld, maar zoals het is. Eerlijk en onderscheidend, maar wel verrassend.
De ondernemer krijgt dan ruimte voor zijn core-business.
Mijn vak communicatie en creatie is altijd een mooi gespreksonderwerp. Iedereen heeft er een mening over. Vaak wordt het gezien als een kostenpost, waar snel op wordt bezuinigd. Want wie zegt dat het wat oplevert. Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik zie communicatie als investering, noodzakelijk om je klanten te laten weten dat je bestaat en wat je voor ze kunt betekenen. Maar klanten komen niet zomaar. Ze moeten je wel kennen, ze moeten je vertrouwen. En het liefst willen ze ook nog weten wat bestaande klanten over je zeggen. Uiteindelijk gaan ze je leuk vinden en kunnen ze niet meer om je heen. Resultaat: ze worden klant.
Durf te vragen
Hoe weet je nu dat je je potentiële klanten met de juiste informatie benadert? Durf het te vragen. Vraag je bestaande klanten wat ze belangrijk vinden aan jouw product, welk probleem jouw product of dienst voor ze oplost. Vraag ze ook hoe ze door jou geïnformeerd willen worden. Grote kans dat je nieuwe klanten dit ook waarderen.
Stel je zelf de volgende vragen. Zeker weten dat je je klant beter leert kennen en zo jouw boodschap nog beter op zijn wensen kunt afstemmen
- Ken jij je klant goed genoeg?
- Vraag je af hoe jouw klant naar jouw bedrijf kijkt
- Hoe ben je offline zichtbaar?
- Hoe word je online gevonden?
- Hoe blijf je in contact met je klanten?
Vind je deze vragen te algemeen? Ga dan naar mijn site en download de achterliggende vragen om nog meer zichtbaarheid te krijgen bij jouw klant.
Veel succes in 2017. Ik hoop dat dit blog je inspireert tot een (her)nieuw(d) begin.
No Comments