21 feb Die grote blinde vlek
Ken je dat gevoel? Je wilt je website aanpassen of een advertentie of persbericht plaatsen. Je begint met een leeg Word document maar de woorden komen niet. Of je hebt je verhaal op papier gezet en je laat het een goede vriend of je partner lezen. Je wilt een eerlijk antwoord over wat zij van je verhaal vinden. Maar zij begrijpen je verhaal niet. Wat ga je dan doen?
Zo hoor ik het te vaak terug van ondernemers. Zelf ken ik dit fenomeen maar al te goed. Als ik voor of over mezelf iets moet schrijven of maken, schiet ik in de stress. Als ik wil dat mijn klanten scoren met communicatie, dan moet mijn uiting perfect zijn. Ik moet toch het goede voorbeeld geven. En op dat moment verdwijnt de inspiratie en de creativiteit.
Ik noem dat de grote blinde vlek. Je bent zo vertrouwd met je bedrijf en je product, dat je vaak alleen nog maar de technische aspecten kunt benoemen. Het voordeel voor jouw klant is naar de achtergrond geschoven. Vaak helpt het om een kritische buitenstaander als klankbord te gebruiken. Of een communicatie-expert te vragen met je mee te denken.
Hoe omzeil je die grote blinde vlek?
Drie belangrijke tips!
- Ken je droomklant.
- Kijk kritisch naar je eigen bedrijf.
- Weet waarom je een communicatiekanaal inschakelt.
Je droomklant
Wie is hij of zij? Wat is zijn probleem waar jij de oplossing voor hebt? Als jouw droomklant bij jou koopt, wat levert het hem dan op.
Kijk kritisch naar je eigen bedrijf
Hoe ervaart de klant jouw bedrijf? Komt je imago overeen met wat je zelf wilt zijn? Ben jij dat schoonmaakbedrijf dat zelf in een bus rondrijdt die al tijden een keer door de wasstraat moet?
Als je het moeilijk vindt om door de bril van je klant te kijken, vraag dan iemand die je vertrouwt om je daarmee te helpen.
Weet waarom je een communicatiekanaal inschakelt
Is je doelgroep daar aanwezig? Hoe wil je dat potentiële klanten je kunnen vinden? En welke informatie zoeken zij daar? Alles waar je een boodschap mee naar buiten kunt brengen, is de moeite waard om in overweging te nemen. Dit gaat verder dan de voor de hand liggende website, advertentie of flyer. Denk ook aan je gebouw, je wagenpark, of wellicht een ludieke actie om je boodschap over te brengen. Ook je medewerkers fungeren als kanaal. Zij zijn het gezicht van je bedrijf. Zij moeten de droomklant kennen in alle facetten, zodat ze daar op kunnen sturen.
Ik hoor het je denken: Jij hebt makkelijk praten, het is jouw vak.
Helemaal gelijk. Maar ook ik heb al deze stappen doorlopen. Ik heb mijn eigen strategie aangepast. Ik heb me nog meer gefocust op wat de klant van mij verwacht. Ik heb het ze gevraagd. En daar heb ik van geleerd. Ik vond het ook lastig om zichtbaar te zijn, omdat ik mezelf te bescheiden vond. Dat heb ik van me af geschud. Want ik wíl zichtbaar zijn en ondernemers helpen om te scoren met hun bedrijf door communicatie en PR goed in te zetten.
Wil je nog bonustips? Download dan mijn e-boek ‘Focus op de klant’. 5 tips om je eigen communicatieplan te schrijven.
No Comments