16 jul 8 tips voor een aantrekkelijk logo
Je eigen logo. Hoe lang geleden heb je er kritisch naar gekeken? Is het nog van deze tijd of is je logo eigenlijk aan een restyling of vervanging toe? Bijvoorbeeld omdat je een andere weg bent ingeslagen of omdat je doelgroep is veranderd? Of ga je starten met je eigen bedrijf? Allemaal redenen om na te denken over hoe je jezelf in de markt gaat zetten. Ik geef je 8 tips om over na te denken.
Eerst een paar vragen voordat je aan de slag gaat of iemand aan het werk zet:
- Wie wil je zijn?
Je bent dé expert, de professional, die jouw doelgroep verder helpt. Jij biedt de oplossing voor hun grootste probleem. - Wat wil je uitstralen?
Waar staat jouw bedrijf voor? Ben jij de techneut of juist die dienstverlener? Ben je creatief of heel accuraat? - Voor wie maak je een logo?
Wie is je doelgroep? Zij moeten je logo begrijpen en het moet ze aanspreken. Natuurlijk mag je het zelf ook mooi vinden, want jij draagt je logo en daarmee je bedrijf tenslotte uit. Maar ga niet alleen van je eigen voorkeuren uit.
Het antwoord op deze drie vragen zorgen voor een helder vertrekpunt. Het bepaalt het imago van je bedrijf.
3 type logo’s
Waar kies je voor? Wat past bij je bedrijf en wat spreekt je doelgroep aan? De keuze kan ook bepaald worden door je budget.
- Beeldmerk
- Woordmerk
- Combinatie van beeld- en woordmerk
8 tips voor een aantrekkelijk logo
Waar moet een logo aan voldoen?
- Eenvoud in vorm en tekst
Een ingewikkelde vorm, te veel tekst; het leidt allemaal af van de essentie. Namelijk wie je bent en wie je wilt zijn. Eenvoud en aantrekkingskracht maken dat een logo wordt onthouden en herkend. Alleen dan kun je bouwen aan je imago en naamsbekendheid. - Kleurgebruik
De gekozen kleur moet passen bij je dienstverlening of product. Een uitvaartonderneming met een knalrood logo kom je niet (vaak) tegen. Het past niet bij de verwachting! Kleur kan ook hét onderscheidend element zijn. Een mooi voorbeeld: het blauw en geel van IKEA. Niet voor niets gekozen, de herkomst van het Zweedse bedrijf wordt zo benadrukt. - Lettergebruik
Het lettertype of het font moet aansluiten bij je uitstraling. Zeker bij een woordmerk laat het lettertype de sfeer en identiteit van je bedrijf zien. Kies je voor een combinatie van woord en beeld, dan moet dit elkaar versterken. - Multi-inzetbaar
Een logo moet toepasbaar zijn op alle communicatiekanalen. Denk daarbij aan vergroten of verkleinen, of gebruik in zwart/wit. Een full color logo in 1 kleur uitvoeren kan leiden tot grote afwijkingen als daar niet in het ontwikkelproces over nagedacht is. Vergeet ook het gebruik op social media niet, waarbij een vast formaat is bepaald (vierkant of in een cirkel). - Tijdloos
Een logo maak je niet voor een korte tijd. Je wilt er langere tijd mee doen, al was het maar omdat je je naamsbekendheid wilt vergroten. Het ontwikkelen van een logo is niet iets wat je op een achternamiddag even in elkaar zet. Het vraagt om denkwerk, acceptatie en consequent gebruik. Je moet er over vijf jaar ook nog blij mee zijn. - Passend bij je bedrijf
Een logo waar over nagedacht is, past bij jou en je bedrijf, maar spreekt als eerste je doelgroep aan. Het complete plaatje van beeld en tekst, maar ook de toepassing in je huisstijl (visitekaartje, briefpapier, website enz.) zorgt voor dé eerste indruk. - Onderscheidend en profilerend
Kijk goed naar wat je collega’s en concurrenten doen. Hoe ziet hun logo er uit? Weet wat jouw meerwaarde is voor je doelgroep en laat dat tot uitdrukking komen. Misschien moet je wel juist het tegenovergestelde doen? Mits het natuurlijk je imago versterkt! - Pay-off of tagline
Een logo zegt veel. Een pay-off of tagline voegt zeker iets toe. Bijvoorbeeld om je doelgroep extra aan te spreken.
Het ontwikkelen of restylen van een logo vraagt om aandacht en tijd. Bedenk dat een logo, en in het vervolg daarop een huisstijl, je gezicht bepaalt. Het geeft dé eerste indruk. Die eerste indruk vormt je doelgroep zich in de eerste 3 seconden. En daar gaat het toch om?
Kom je er zelf niet uit, besteed het dan uit. Ik help je graag verder.
Geen reactie's