4 verrassende tips voor meer zichtbaarheid

4 verrassende tips voor meer zichtbaarheid

Wil jij ook opvallen tussen al die andere collega’s op Social Media? Maar heb je geen idee hoe je dat moet aanpakken? Voor dat je verder leest, vooraf een algemene tip die misschien wel het meest verrassend is: Alleen social media is niet voldoende om zichtbaar te zijn. Zichtbaarheid gaat veel verder. Je doelgroep bepaalt waar jij aanwezig moet zijn, namelijk daar waar zij ook zijn. Je klant door-en-door kennen is de basis van jouw zichtbaarheid. Hoe? Ik kies deze week een verrassende invalshoek, om jou uit je comfortzone te halen, je te laten zien dat je beter wel kunt investeren in plaats van stil af te wachten, en er op een positieve manier over je gepraat wordt. Vandaag tip 2 voor meer zichtbaarheid.

 

Tip 1 – Ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
(Pippi Langkous)

Een prachtige uitspraak van Pippi Langkous. Waarvoor dank! Astrid Lindgren bracht ons als kinderen met haar verhalen over Pippi Langkous in een wereld waarin alles mogelijk was, zolang je er zelf maar in gelooft. Een fantastisch uitgangspunt waar we als volwassenen snel overheen stappen. Wij moeten toch het goede voorbeeld geven? Toch? Maar waarom denken wij dan altijd in ‘mitsen en maren’? Waarom niet gewoon proberen en kijken wat je ervan kunt leren. Ik moest mezelf er ook toe zetten, maar heb nu ervaren hoe het is om het gewoon te doen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een eigen filmpje. Met je smartphone is het zo simpel. Je probeert het en ben je niet tevreden, gooi je het bestandje weg en je begint opnieuw. Net zolang tot dat je tevreden bent. Natuurlijk kun je je afvragen of dit voldoende professioneel is voor je bedrijf. Ook daar kom je achter als je het probeert. Voordeel is dan wel dat je weet wat je wel wilt en wat je niet wilt. En dat kun je weer gebruiken bij de briefing aan de video-specialist. Het is dus nooit weggegooide tijd.

Zo krijg ik ook wel vragen over mijn vak waarvan ik het antwoord nog niet ken. Voor mij is het de uitdaging om het antwoord te vinden. Niet alleen voor degene die mij de vraag heeft gesteld, maar ook voor mijn eigen kennis. En misschien vind ik het antwoord niet, dan kan ik het altijd mijn netwerk vragen. Het levert mij nieuwe contacten op, maar ook meer kennis. Iets wat ik graag doe, om mijn klanten nog beter te adviseren. Want mijn passie om ondernemers te helpen te laten met hun communicatie, blijft in beweging.

 

Tip 2 – Durf te investeren, want je weet wat je ervoor terugkrijgt

Of het nu in tijd of in geld is, als je niet investeert, weet je ook zeker dat je er niets voor terug krijgt. In je bedrijf moet je investeren om groei te realiseren. Wachten tot klanten naar je toekomen, is wachten tot je ‘een ons weegt’. Het is niet meer zoals 10 jaar geleden dat je kon volstaan met een advertentie in een krant of het bezoeken van een netwerkbijeenkomst voor de gezellige babbel. Het gaat er nu om dat ze al van je gehoord of gelezen hebben en dat ze naar jou op zoek gaan. Want potentiële klanten zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Ze zoeken zelf naar die oplossing. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat mensen jouw kennis en ervaring willen kopen, in plaats van dat jij jezelf gaat verkopen. Dat ze je leren kennen, dat ze weten wat je kunt en dat ze ervaren wat je voor hen kunt betekenen. En het liefst dat ze ook nog van anderen lezen of horen hoe jij hun probleem hebt opgelost. Je laat zien dat jij de expert bent.

Dat vraagt om een andere benadering van je doelgroep. Je moet zelf in actie komen. Je moet op gaan vallen op een manier die bij jou en je bedrijf past. Dat is soms een zoektocht. Hulp van iemand van buiten kan heel welkom zijn. Omdat je misschien vast zit in je eigen beeld over je bedrijf en wat je voor je klanten kunt betekenen. Die andere aanpak gaat niet vanzelf en werkt ook niet van het éne op het andere moment. Dat vraagt om een plan en om doorzettingsvermogen. Zie je er tegenop? Dat is heel begrijpelijk, want je moet wel tijd investeren naast je dagelijkse bezigheden. Maar het levert uiteindelijk wel meer zichtbaarheid op. Wil je een eerste stap zetten? Schrijf je in voor de Masterclass ‘De eerste indruk van je bedrijf. Voor een investering van € 49,- en 2 uurtjes zet je een eerste stap naar zichtbaarheid van je bedrijf.

 

Tip 3 – Doe iets buiten je comfortzone

Ik hoor het je denken. ‘Dat ga ik echt niet doen. Ik doe wat vertrouwd voelt en de rest laat ik aan anderen over.’ Helemaal eens. Maar wat als je toch over die lijn stapt die zo vertrouwd is? Heel eerlijk, het kost me elke keer weer heel veel stress om over die lijn te stappen. Het voelt ook niet fijn en als ik het dan toch gedaan heb, heb ik voor de rest van de week zoveel zelfvertrouwen dat ik de hele wereld aan kan. Ik leef op de adrenaline. En natuurlijk, het blijft telkens spannend om te doen. Soms heb je een zetje nodig, om net dat stapje extra te doen.

Dat overkwam mij ook. Zelf zichtbaar worden vond ik doodeng, terwijl ik het voor klanten zo makkelijk kan doen. Ik geef ze de juiste tools en zorg dat ze er klaar voor zijn. Maar voor mezelf. Pfff, dat is wel wat anders. Daarom ben ik nog steeds heel blij met Jeanet Bathoorn die me de opdracht gaf elke week live te gaan op Facebook. Vragen te beantwoorden van ondernemers over mijn vakgebied. De achterliggende gedachte was mijn ervaring van meer dan 30 jaar, met jullie te delen. Ik moet eerlijk zeggen, ik vind de voorbereiding geweldig. Ik leer nog elke dag door de vragen die gesteld worden, maar ik vind het telkens weer spannend!!! En toch, elke dinsdag om 12.30 uur ben ik weer trots op mezelf dat ik het wéér gedaan heb.

 

Tip 4 – Wees verrassend zodat erover gepraat wordt

Je ziet wel eens van die berichten waar enorm op gereageerd wordt. Mensen doen spontaan mee of hebben een mening. Vaak zijn het hele simpele onderwerpen. Ze hebben één ding gemeen, ze raken je omdat ze ontroerend of confronterend zijn, of juist heel ludiek. Soms gaan ze viraal, meestal wordt er alleen dichtbij huis over gesproken. Punt is dat het opvalt. Je valt als bedrijf al op, als je dingen doet die men niet van je gewend is. Uiteraard kies je dan voor een positieve belevenis. En laat ik je uit de droom helpen, er zijn altijd mensen die er iets van vinden. Ze vinden het raar wat je doet, of stom. Maar als jij een goed en helder verhaal hebt, dan heb je toch wat te vertellen. Waarschijnlijk gaan ze het je niet na doen.

Het gaat hier om lef. Wil jij opvallen op een manier die niet iedereen wil of durft? Zodat er over je gepraat wordt. Durf je out-of-the-box te denken om verrassend uit de hoek te komen. Als je dat durft en je als bedrijf daaraan kunt conformeren, is er ruimte en vrijheid om echt iets verrassend te bedenken.

Tot slot!

Maak het waar! Zorg dat jouw berichten relevant, maar ook sociaal zijn!
Jij bent de expert op jouw vakgebied. Laat dat zien en horen. Zorg dat je overtuigend bent en helder in je boodschap. Geen voorzichtig verhaal, je mag gerust je mening laten horen. Maar bedenk wel dat je bericht een positieve insteek heeft. Schoppen tegen andermans handelen kan ook voor jou negatieve gevolgen hebben. Deel je kennis met je doelgroep. Benoem het probleem van je doelgroep waar ze een oplossing voor zoeken, of maak je doelgroep attent op iets dat belangrijk voor ze is. Geen harde verkoop, maar je sociaal opstellen door informatie te geven. Als je doelgroep je gaat vertrouwen, komen ze vanzelf.

Ik deel mijn kennis met ondernemers die graag willen scoren met communicatie, maar het lastig vinden hier tijd voor vrij te maken. Dat is de reden dan ik elke dinsdag mijn Prangende vragenuurtje houdt vanaf 12.10 uur op Facebook. Zodat het je geen extra tijd kost, maar je gewoon tijdens de lunch mee kunt kijken en antwoord krijgt op jouw vragen over communicatie, je professionele uitstraling en huisstijl. Waarom op deze manier? Omdat een ander het niet doet en ik graag mijn kennis wil delen, en daarmee dus wil opvallen.

Geen reactie's

Geef een reactie