29 aug 7 tips om gekocht te worden door je droomklant
Heb je ook zo’n hekel aan verkopers met gladde praatjes? Bekruipt je dan ook het gevoel dat je iets wordt ‘aangesmeerd’? Terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet de intentie is van deze verkoper om zo opdringerig te zijn. Wat is jouw gevoel dat na zo’n gesprek overblijft?
Bij mij ontstaat er bijna altijd aversie en het idee, bij deze man of vrouw ga ik niet kopen, want hij of zij luister niet eens!!
En daar gaat het juist om. Ik wil dat er naar mij, als klant, geluisterd wordt. Wat mijn wensen zijn en waarom ik misschien wil kopen. Ik wil de touwtjes in eigen hand houden en ga zelf op onderzoek uit. Ervaringen van andere klanten, beoordelingen, maar ook wat er tijdens feestjes of netwerkbijeenkomsten wordt verteld, dragen bij aan een eerste selectie.
Het alleen maar aanprijzen van je product of dienst is veranderd in het profileren van je bedrijf. Met het delen van kennis leren nieuwe klanten je kennen en gaan ze je vertrouwen en daarna ook bij je kopen.
Maar goed, er moet bij jou en bij mij ook omzet komen, want die boom waar dat mooie geld aangroeit, staat ook niet in mijn tuin.
Hoe kom je dan zover dat je door je droomklant gekocht wordt? Dat je netwerk je ambassadeurs worden, zodat ze jou gaan aanbevelen.
7 tips om Gekocht te worden
- Ga zaaien door je kennis te delen. Geef niet op, er komt een tijd van oogsten.
- Wees oprecht geïnteresseerd in je doelgroep. Zo leer je wat ze echt bezighoudt.
- Wees zichtbaar zowel online als offline, met foto’s, illustraties, video en tekst.
- Wees onderscheidend en opvallend. Ga altijd uit van de beleving van de klant. Wat wil de klant weten?
Wat is zijn verwachting? Wat is zijn verwachtingspatroon. Waar zoekt hij een oplossing voor? Kun jij die bieden? - Zorg dat je netwerk trots op je is. Vraag ze om dat ook te vertellen. Vraag om een aanbeveling of referentie. Vraag naar hun mening hoe het nog beter kan en doe daar je voordeel mee.
- Laat zien dat je Dé Expert bent. Jij weet wat je klanten bezighoudt en waar ze van wakker liggen.
- Weet wat je gaat vertellen als iemand je vraagt wat je voor je klanten doet.
De zogenaamde elevator pitch. Vertel je verhaal vanuit klantbeleving en vermijd vakjargon.
Als je netwerk je ambassadeurs worden omdat ze enthousiast zijn over wat jij voor ze gedaan hebt, dan kom je in de positie dat je gekocht gaat worden.
Zorg voor spin-off
Acquisitie is kennis delen geworden. Kennis die gewaardeerd wordt, zodat je nieuwe klanten je gaan kennen en vertrouwen. Deze kennis moet zo interessant zijn dat je ambassadeurs het gaan delen. En dan ontstaat de spin-off zoals de draaitollen op het plaatje ook laten zien. Kleurrijke tollen die opvallen, zichtbaar zijn en van kleur veranderen als de snelheid verandert. Het trekt de aandacht en dat is toch wat we allemaal willen.
Wil je meer lezen over Gekocht worden? Ik kan je het boek Social Meaning van Jochem Klijn aanbevelen.
Jari
Posted at 15:58h, 14 septemberSuper goede tips 🙂 Bedankt voor het plaatsen
Paula van Remmen
Posted at 16:45h, 14 septemberDank je Jari. Graag gedaan.