07 aug 9 tips voor meer vind-ik-leuks op je zakelijke Facebook pagina
Ik heb de afgelopen periode zowel Facebook als LinkedIn ingezet om mijn zichtbaarheid te vergroten en ben tot de conclusie gekomen dat LinkedIn voor mij beter werkt. Toch blijf ik beide kanalen inzetten, omdat het primaire gebruik van Facebook heel anders is. Maar ik pas wel mijn boodschap aan op het kanaal dat ik inzet.
Waarom een zakelijke Facebook pagina?
Een zakelijke pagina is interessant als je weet dat je doelgroep op Facebook zit. Vergeet niet dat veel Facebook-gebruikers misschien wel privé actief zijn, maar het zakelijk veel minder gebruiken. Toch kan het zijn dat jouw bericht, bijvoorbeeld omdat één van je volgers het bericht privé heeft gedeeld, toch ’s avonds op de bank aandacht krijgt. En op die momenten zit je te wachten. Want dat is wat je wilt.
Een Facebook pagina is een uitstekende tool om je naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen. Mensen zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Door jouw kennis te laten zien en oplossingen aan te dragen, zorg je voor vertrouwen en herkenning. De inhoud van je berichten (zowel in beeld als tekst) moet aansluiten bij het probleem van je klant en de oplossing die je biedt. Maar moet ook passen bij het kanaal. Social media, los van de keuze die je hierin maakt, is uitermate geschikt om kennis te delen, om je expertise te laten zien. Voorkom écht dat je alleen maar gaat verkopen. Daarmee sla je de plank mis.
Een zakelijke Facebook pagina moet wel persoonlijk zijn, maar ga geen privé berichten op je zakelijke pagina posten. Zorg je zakelijke pagina menselijk is. Wat emotie, gevoelens, beleving, soms een linkje naar privé is prima.
9 tips voor meer vind-ik-leuks op Facebook
- Nodig je vrienden uit om je zakelijke pagina leuk te vinden. Kijk wel kritisch of iemand er zakelijk iets aan heeft. Vraag een aantal ambassadeurs om je pagina te liken en daarna ook je berichten te delen.
- Gebruik je e-mailhandtekening om je aanwezigheid op social media te promoten.
- Verwijs op je website naar je social media profielen waaronder je Facebook pagina
- Zorg voor relevante content voor je doelgroep en het kanaal dat je inzet.
- Zorg dat je berichten delenswaardig zijn. Zo krijg je nieuwe vind-ik-leuks.
- Voeg altijd een afbeelding toe, het liefst een video. Berichten met video worden veel beter getoond.
- Plaats een aantal keren per dag je berichten. Omdat op een zakelijke pagina je bericht maar aan 7% van je volgers getoond wordt, wordt door herhaling je bereik groter.
- Plaats je berichten direct op Facebook. Vooraf plannen doe je ook via Facebook. Inplannen via andere tools als Hootsuite, Buffer of MeetEdgar kan, maar Facebook toont ze minder. Voor andere social media zijn deze planningstools beslist aan te raden.
- Zet Facebook Ads (betaalde advertenties of berichten) in om je bereik buiten je eigen volgers te vergroten.
Deze 9 tips zijn voor een groot deel ook voor de andere social media in te zetten. Mijn belangrijkste conclusie is dat als je doelgroep ’s avonds op de bank zit en zijn Facebook tijdlijn checkt, hij ook latent met zijn bedrijf bezig is. Als jouw bericht regelmatig voorbij komt, met de oplossing voor zijn zakelijke probleem, je toch in zijn mindset komt.
No Comments