Schrijf je eigen communicatieplan

Een praktische handleiding in 5 stappen met korte opdrachten om zelf je eigen communicatieplan te schrijven. Weet wie je klant is, wat hem NU bezighoudt, wat jouw oplossing is, en hoe je je klant kunt informeren. Zodat jij kunt scoren met jouw communicatie.

 

Stap 1 Weet wie jouw ideale klant is

Wat houdt hem of haar bezig?
Zijn er in je huidige klantenbestand overeenkomsten?
Het resultaat van deze stap is dat je weet wie je klant is. Je gaat een beschrijving van je klant maken, geeft je klant een gezicht en wellicht een naam. Dit is de basis voor de volgende stappen om tot jouw communicatieplan te komen.

 

Stap 2 Weet wat het probleem is van jouw klant

Wat is het echte probleem van je klant waar hij NU een oplossing voor zoekt? Omdat hij bijvoorbeeld wakker ligt van te weinig omzet, of hij wil groeien maar moet wel voldoende afzetmarkt hebben. Als jij de oplossing hebt voor zijn probleem dan is hij bereid hiervoor te betalen.
Door jouw ervaring met je huidige klanten of jouw kennis van de markt, kun je hier je communicatie met je nieuwe klanten op afstemmen. Als je bestaande klanten tevreden over je zijn, zullen ze dit ook graag vertellen. Jij hebt toch hun probleem opgelost.

 

Stap 3 Welke oplossing bied jij?

Je kent het probleem van de klant, JIJ hebt dé oplossing. En dan gaat het niet om het product of de dienst dat je levert, het gaat om de beleving die de klant heeft met jouw oplossing. Hij kan weer gerust slapen. Hij heeft een sparring-partner gevonden die met hem mee denkt. Er wordt gewerkt aan zijn toekomst.
Daarom is het belangrijk je communicatie zo te maken dat de klant direct begrijpt, dat jij hem begrijpt. Jij gaat hem helpen.

 

Stap 4 Zichtbaarheid bij jouw ideale klant

Uit de eerste 3 stappen heb je geleerd wie je ideale klant is, wat zijn probleem is en welke oplossing jij biedt. In stap 1 heb je ook benoemd hoe deze klant zich het liefst laat informeren. Daar gaat deze stap over. Belangrijk is de vertaling naar Je klanten leren je kennen- ze gaan je leuk vinden – ze gaan je vertrouwen. In deze stap ga je vastleggen hoe je dit proces vorm gaat geven. Welke kanalen je gaat inzetten. Het gaat dan niet alleen om online communicatie, maar ook offline moet je imago aansluiten. Met als doel: klant worden, gaan kopen, vertellen hoe goed ze je vinden.

 

Stap 5 Communicatieplan

De voorgaande stappen leiden tot een compleet plaatje. Dit leg je vast in jouw communicatieplan. Hierin leg je ook vast wat je budget is, wat je wel, maar ook wat je niet gaat doen. Een communicatieplan maakt ook intern duidelijk waar je met je bedrijf naar toe wilt. Het draagt bij aan ‘alle neuzen dezelfde kant op’. Met een duidelijk communicatieplan wordt het duidelijk hoe jij met je bedrijf kunt Scoren met communicatie.

 

Binnenkort komt er een uitgebreide, betaalde versie van dit e-book, compleet met opdrachten om deze stappen te kunnen uitwerken. Wil je hierover bericht ontvangen, laat dan hier je e-mailadres achter.